Content Strategie trends 2019

Content strategie trends 2019

Ook weer druk bezig met je Content strategie? Net als vorig jaar heb ik een lijst met de Content Strategie Trends voor het komende jaar gemaakt. Ik constateer dat een groot deel van de 2018 trends ook nog van toepassing zijn voor 2019! Nieuwsgierig naar de nieuwe trends voor volgend jaar? In deze lijst 8 nieuwe trends voor 2019, die soms overlappen met trends uit 2018.

Trends overlappen

Overlappen van de trends 2018 en 2019 is ook wel logisch aangezien een trend ‘een ontwikkeling is in een bepaalde richting voor een langere termijn’. De duur van een trend is afhankelijk van het positieve effect dat een trend oplevert. Gaat het vervelen dan houdt een trend op te bestaan. 

Macrotrend

Er zijn verschillende soorten trends. Bij modetrends praten we over seizoentrends. Economen en beleggers hebben het over economische-trends, een voorbeeld hiervan zijn de Bitcoins en andere cryptocurrency. In de statistiek hebben we het over een trendlijn; een ontwikkeling, gebaseerd op historische data. De Content trends zijn macrotrends, een tendens. Een tendens werkt langzaam. ‘Hij ontwikkelt zich gedurende een lange periode. Hierdoor wordt de verandering niet meteen opgemerkt. Een macrotrend ontstaat niet plotseling. Vandaar dat de trends van 2018 nog steeds een goede bron van informatie zijn. Voor 2019 heb ik 8 trends benoemd, die je hieronder kunt lezen.

Trend #1
Er wordt meer tijd besteed aan waardevolle content

In het rapport van Orbit-media 2018, een enquête uitgevoerd onder 1000+ bloggers, wordt gesproken over de tijd die besteed wordt aan een blog. In het onderzoek geven bloggers aan hoe meer tijd er besteed wordt aan een blog, hoe beter de resultaten. Meer tijd besteden aan het maken goede content en hierdoor goede resultaten boeken is het antwoord op de content shock van 2018. (zie ook mijn 2018 trends).

 

 

Trend #2
Groei van het belangrijkste platform voor professionals  

In Nederland groeide volgens onderzoek van Newcom het aantal dagelijkse Linkedin gebruikers van 400.000 naar 500.000. Dit is een stijging van wel 25%. Het aantal gebruikers neemt ook nog steeds toe. Wereldwijd heeft Linkedin 590 miljoen gebruikers. In Nederland is het aantal leden momenteel 7,9 miljoen, dit komt neer op c.a. 80% van de Nederlandse beroepsbevolking.

Voor de B2B markt is LinkedIn het belangrijkste platform. 94% van de marketeers gebruikt LinkedIn als kanaal om B2B content te verspreiden.

De toename van het dagelijks gebruik en van het aantal leden is een zeer positieve ontwikkeling als jouw publiek/ doelgroep op Linkedin aanwezig is. Je potentieel bereik neemt toe ook voor je website. Volgens Omnicore Agency, zorgt Linkedin namelijk voor 50% van het verkeer naar je eigen B2B website of blog.
Werk je internationaal? Zorg dan dat LinkedIn is opgenomen in je Content Strategie! Zeker als je werkzaam bent in een van de onderstaande landen, de 10 landen met de meeste LinkedIn accounts. (grafiek van Statista)

 

 

Trend #3
Aannemen van betrouwbare experts en ‘peers’

Uit onderzoek van Hootsuite blijkt dat de ‘technische expert’, de ‘academische expert’ en ‘mensen zoals jijzelf’, als zeer betrouwbaar worden ervaren als het gaat om informatie of content over je merk of bedrijf. Dit zijn dan ook de personen binnen je bedrijf die je wilt betrekken bij Employee Advocacy. Iets om in het achterhoofd te houden bij het opstellen van het profiel van nieuwe medewerkers. Dit betekent niet dat ze naast het b.v. ‘uitblinken in techniek’ ook goed moeten kunnen bloggen of bereid moeten zijn allerlei vlogs op te nemen. Nee, dat is ‘zoeken is naar een speld in de hooiberg’. Maar enige affiniteit met, actief zijn in Social Media en openstaan voor Employee Avocacy is wel van belang. De verdere begeleiding voor optimale Employee Advocacy kan totstandkomen met behulp van het creatieve content team.

Ben je bezig met het samenstellen van een Employee Advocacy team binnen jouw organisatie? Kijk dan eens naar de influencers, zoals genoemd in de grafiek via de link.

 

 

Trend #4
Alternatieven zoeken voor ‘Third party platforms’

Gebrek aan betrouwbaarheid en continuïteit van Third party platforms zijn redenen waarom gebruikers, dus ook B2B bedrijven op zoek gaan naar alternatieven. Er zijn een aantal oorzaken:

-Fake news

In maart 2018 heeft Facebook 538 miljoen fake accounts en 865 miljoen fake berichten verwijderd. De geloofwaardigheid van nieuws op Facebook is ver te zoeken.

-Facebook Exodus

De ‘facebook Exdodus’ in 2018, door de ‘Cambridge Analytica revelations’ had tot gevolg dat 44% van de Amerikaanse gebruikers tussen 18 tot 29 jaar de Facebook-app hebben verwijderd.

40% van de gebruikers die hun account echt verwijderden gaven als reden dat er geen vertrouwen is in de manier waarop er omgegaan wordt met persoonsinformatie. De trend dat de jeugd Facebook ging verlaten was al veel eerder ingezet. Maar nu plotseling ook op grote schaal. Hierdoor is een deel van je publiek/ doelgroep niet meer bereikbaar. Het vinden van een directe connectie met je doelgroep wordt seeds belangrijker.

-Algoritme aanpassen

Elk Social Media platform dat je gebruikt, is altijd een platform van een ander, ook wel genoemd Third party. Je bent geen eigenaar van het platform, je bepaald niet de regels, je hebt geen directe toegang tot de gebruiker. Als een platform haar regels aanpast moet je er mee ‘dealen’. Dat is vervelend als je de Content strategie erop hebt afgestemd. De wijzigingen in Algoritme van Facebook begin 2018 hebben ervoor gezorgd dat de zichtbaarheid van bedrijven nog verder is afgenomen. Menig bedrijf heeft haar strategie aangepast. Hierdoor realiseren bedrijven zich dat heb belangrijk is zelf gegevens te hebben van de deolgroep. De nieuwsbrief is hierdoor, ondanks en mede dankzij de AVG, weer een kanaal in opkomst. (zie ook mijn blog afstoffen en updaten).Daarnaast verwacht ik dat er meer eigen online platforms gebouwd gaan worden en dat gebruikers de voorkeur gaan krijgen voor themagerichte, kleinschalige platforms of communities.

photo credit Pixelbay

Trend #5
We besteden meer tijd aan online dan aan TV kijken

Volgens onderzoek is de verwachting dat er wereldwijd in 2019 er meer tijd besteed wordt aan online dan aan TV kijken. De minuten online stijgen van 159,7 in 2018 naar 170,6 minuten per dag in 2019. De tijd wordt besteed aan online shoppen, YouTube, Social Media en andere activiteiten. Het aantal minuten TV kijken zal dalen naar 170,4 minuten.

 

 

Trend #6
Video neemt zichtbaar toe. De kwaliteit ook?

Alle platforms roepen het video, video, video of vlog, vlog, vlog!! Logisch want we besteden 1/3 van onze tijd online aan het bekijken van video’s. Als we 1/3 van de tijd die we online zijn, naar video’s kijken, geeft dat gelijk ook aan dat we 2/3 van onze tijd online daar niet mee bezig zijn. Dit betekent dat geschreven content nog steeds een prominente rol speelt.

De kwaliteit…..

Kwaliteit neemt af…… ‘maak een video, maak een vlog! Zorg dat je gezien wordt’. Mensen die zich in allerlei bochten wringen om mee te doen aan de trend. Mensen die een training voor b.v. LinkedIn volgen, worden ‘gepushed’ om een video/vlog te maken waarin ze zich niet comfortabel voelen. Ik zie de voorbeelden voorbijkomen waarin iemand heel onzeker een verhaaltje opdreunt. Bij de reacties lees ik alleen maar hoe geweldig het allemaal is en hoe goed ze het doen!? Ik scroll er snel overheen. Voor mij geen herkenning van een expert in een bepaald vakgebied. Maar ach, wellicht behoor ik wel niet tot het publiek ;-).

Moet het dan perfect zijn? Nee, helemaal niet nodig. Denk alleen aan je branding! WHY, waarom doe je wat je doet, voor wie doe je het, wie is je publiek en wat is je verhaal? Hoe wil je overkomen? Vraag voor je een video plaatst, even feedback van een kritisch persoon of een of meerdere van je huidige klanten. Vraag niet je ouders of hele goede vrienden want zij vinden alles leuk wat je doet. #Idols 😉

In maart 2018 heb ik hier een blog over geschreven ‘In your Face vlogs

photo credit pixelbay

 

Trend # 7
Origineel is niet altijd het antwoord – MAYA

MAYA…… Most –Advanced –Yet – Acceptable

Je hoeft niet altijd opnieuw het wiel uit te vinden, super origineel zijn of meegaan in een hype. Het is van belang dat je relevante content levert voor jouw publiek. Wat relevant is voor jouw publiek (Persona, Avatar en ‘influencers’) heb je onderzocht bij het maken van de Content Strategie. Wijk je daarvan af zal je publiek je niet begrijpen.

Onderzoek toont aan dat 65% relevante content belangrijk vindt,  34% vindt originaliteit belangrijk. Hergebruik de content van afgelopen jaar. Gebruik de content die relevant was voor je publiek (check je data) en pas het MAYA-ontwerpprincipe toe. In de video van LinkedIn’s Global Lead of Market Development & Strategy Peter Weinberg vertelt Peter o.a. over het gebruik de MAYA ontwerp-formule. MAYA: Most –Advanced –Yet – Acceptable. In kort komt het er op neer: ‘Half nieuw, half oud’. Hergebruik de bij je publiek bekende ideeën en content, gebruik het goede ervan en vernieuw het waar nodig.

Trend #8
People first!

In de ‘trustbarometer’ van Edelman over 2018 geeft Steven Rubel, Chief content strategist, aan dat Sociale media jarenlang een goede manier was om je doelgroep te bereiken. Bedrijven gaven er miljarden aan uit. Het zorgde voor een connectie, een online gesprek, tussen organisaties en doelgroep.

Inmiddels heeft Social Media een groot deel van haar glans verloren. Dat is voor een groot deel te wijten aan de platforms zelf. Kijk hoe Facebook afgelopen jaar omging met de persoonlijke data die ze verzamelde van haar gebruikers. Het niet correct gebruiken van persoonlijke gegevens was voor 40% een reden om een Social media account te verwijderen. (zie ook trend #4)

Geen mens maar een nummer

Een ander deel is te wijten aan Marketeers (oeps…!). De behoefte van marketeers om alles van de doelgroep te weten. 60% geeft aan er geen vertrouwen in te hebben dat bedrijven goed met deze verzamelde data omgaan. Bedrijven behandelen de doelgroep als een nummer en niet als mens. Als er iets is wat wij mensen niet fijn vinden is dat het gevoel slechts een nummer te zijn!

Volgens Rubel kan kan Social Media weer succesvol worden als zowel de platforms als de markerteers de uniekheid van de mens boven het gebruik van data stellen. Ik zie, zoals al vermeld bij trend #4, dat gebeuren in groepen, communities en online platforms waarin gelijkgestemden in een vertrouwde omgeving, veilig(er) hun passie delen.

photo credit pixelbay

 

Wil jij meer weten over Content Strategie of trends? Mail mij gerust. Wellicht wil je nu eindelijk eens de stap zetten en een trainig volgen? Dat kan ook! Klik hier

Ria Luitjes

PS: ‘fellow’ bloggers, gebruik van (delen van) teksten mag alleen bij bronvermelding. Wees origineel s.v.p!