Content Strategie Trends 2018 MIXmarketing

Content Strategie Trends 2018

Zo tegen het einde van het jaar 2017 is het goed om te weten welke trends er spelen en dus van invloed zijn in 2018. Daarmee kan je zelf bepalen of ze interessant genoeg zijn om alsnog op te nemen in je Content Strategie. Er zitten trends uit Amerika bij, maar vaak waaien deze al snel over naar Nederland.

16 Content Strategie trends 2018

Welke trends spelen er in de Content Marketing en zijn dus van invloed op je activiteiten in 2018. Daarmee kan je zelf bepalen of ze interessant genoeg zijn om alsnog op te nemen in je Content Strategie. Er zitten trends uit Amerika bij, maar vaak waaien deze al snel over naar Nederland. Veel leesplezier.

 

#1 ‘Brand journalism’

De marketing afdeling verandert in een nieuws redactie. Bij steeds meer grote bedrijven wordt een journalist aangetrokken voor het creëren van goede artikelen, maar ook steeds vaker gaat de marketeer op de stoel van de journalist zitten. Voor de functie van content-marketeer wordt steeds vaker iemand gevraagd met een opleiding journalistiek. Let er maar eens op ;-).

 

photo credit deamstime

 

 

#2 Management is meer betrokken

De betrokkenheid vanuit management zorgt voor eersteklas content, het is niet meer de content-marketeer die ad hoc iets moet bedenken om te posten. Met hoogwaardige en volwaardige content wordt het bedrijf sneller gezien als een ‘Thought leader’ en een ‘Influencer’.

 

 

#3 Verschuiving budgetten

Aangezien traditionele reclame/’advertising’ steeds minder bijdraagt aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen, verschuift het  budget hiervoor steeds vaker naar het creëren van waardevolle content. Deze verschuiving is ook te danken aan toenemende focus vanuit het management voor een goede Content strategie. Sommige bedrijven, zoals LEGO zijn zo succesvol in het creëren van content dat ze er zélfs geld mee verdienen. (LEGO film).

 

#4 De ‘Content Shock’

Er is een ‘overload’ aan content op de diverse Social Media platforms. We zien door de bomen het bos niet meer en scrollen over veel content heel snel heen; ‘dit noemen we ook wel de Content shock’. De hoeveelheid van content steeg in één jaar met 35%, de betrokkenheid bij deze content nam echter in dezelfde periode af, met 17%. (onderzoek “Track Maven’). De daling was te constateren op alle belangrijke sociale platforms, maar het meest op Pinterest. Om daling te vookomen is het van belang dat je content uniek, deelbaar en verslavend is!

photo credit pixelbay

 

#5 Content promoten steeds ingewikkelder

Content promoten op Social Media Platforms, of in Google wordt steeds ingewikkelder. Elke dag is er wel een platform met een up-date. Je hebt specialisten nodig om de wijziging bij te houden en zo up-to-date te blijven.
Tot op heden is Facebook nog steeds het platform met het grootste bereik, maar Facebook maakt het steeds lastiger om je doelgroep te bereiken. Tegenwoordig is een ‘organisch bereik’ (dus zonder te betalen) van 3% of minder , helaas een veel voorkomend resultaat. De aankondiging dat er mogelijk een aparte ‘feed’ voor nieuws van familie en vrienden en een ‘feed’ voor bedrijven zal komen, is niet erg positief voor bedrijven. Er wordt aangegeven dat er nog maar een enkele advertentie getoond zal worden op de familie en vrienden ‘feed’. Wat moet die advertentie dan gaan kosten in 2018? Facebook adverteren lijkt dan alleen weggelegd voor adverteerders met enorme budgetten.

photo credit pixalbay

 

#6 Wie zijn de personen in je organisatie?

‘Reclame Bureau ‘Edelman’ heeft onderzoek gedaan en hierin wordt aangetoond (wat we natuurlijk al wisten) dat mensen bedrijven niet langer vertrouwen, maar wel elkaar. ‘Employee Advocacy’ zal toenemen, waarbij de collega niet alleen wordt gezien als medium voor bedrijfspropaganda, maar als ’Thought leader’ op een bepaalde expertise. Op deze manier zorgt de medewerker voor ‘personal branding’ wat ook van pas kan komen in een volgend carrière stap.

fotocredit Pixelbay

 

#7 Je publiek mee op reis nemen

Deze trend bestaat al langer en kennen we als de ‘Customer Journey’. Op het juiste moment met de juiste content je publiek bereiken. Iemand die in fase 1 (zie overzicht) zit, hoef je niet te benaderen met een aanbieding voor een bepaald product. Deze persoon is niet gevoelig voor deze informatie, aangezien deze persoon nog niet eens weet dat hij /zij een ‘probleem’ heeft, dat  is op te lossen met jouw service.

Credit Ria Luitjes

 

#8 ‘Next best action marketing’

Next-best-action marketing  wordt online aangegeven als de nieuwe trend in marketing en benoemd als de opvolger van de ‘customer journey’. (de mengingen over trends verschillen dus)  Doel: bij elk contactmoment op magische wijze de allerbeste volgende stap aan de bezoeker presenteren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een klantgericht marketingparadigma dat rekening houdt met de verschillende acties die kunnen worden ondernomen voor een specifieke klant en uiteindelijk de beste aanbiedt. Laten we het noemen: ‘het ijzer smeden als het heet is’!

 

 

#9 ‘Documenteer wat je doet in plaats van creëren’  

Gary Vaynerchuk, aka Gary Vee, volg ik al een poosje op LinkedIn en ik kwam hem weer tegen op een website met invloedrijke vloggers. Gary is een genie op het gebied van marketing en zakendoen en had als een van de eersten, een vooruitziende bik om naast de traditionele methoden, sociale media platforms zoals Twitter, Facebook en YouTube te gebruiken om een publiek te bereiken. Zijn verhaal; ‘documenteer in plaats van creëren‘ is zeker inspirerend en geeft je een ander kijk op hoe om te gaan met content.

 

#10 Inzetten Augmented reality voor je Content Strategie

Steeds vaker wordt bestaande content verrijkt met Augmented Reality-content zoals b.v. de Washington Post doet voor het verrijken van hun krantartikelen. Maar denk ook aan, de klantenservice laten meekijken, zodat specifieke zaken aangegeven kunnen worden, door iets aan te wijzen of te omcirkelen in het huis of de omgeving van de klant. Deze en nog meer voorbeelden en cases worden genoemd in het artikel van communicatie online.

 

#11 Inzetten influencer marketing in een andere branche dan Lifestyle, sport, voeding of fashion

Influencers zijn geloofwaardig, betrouwbaar en hebben een groot bereik. Hierdoor kunnen ze heel waardevol zijn voor je bedrijf en dus belangrijk om op te nemen in je Content strategie. Influencers zag je met name in de Lifestyle, voeding en cosmetica. Nu, zie ook je influencers ingezet worden op andere gebieden, zoals in dit blog beschreven.

Met het inzetten van een bekende influencer zullen de volgers van de influencer, jou sneller accepteren als deskundig & ’thought  leader’. Influencers zijn er op diverse niveaus van ‘Social’ tot ‘friends’.

photo credit Dreamstime

 

 

#12 ‘GDPR-proof zijn’. Privacy wet 2018

Hebben jouw klanten toestemming gegeven voor het gebruik van de data die jij van hen hebt verzameld en bewaard? Vanaf 25 mei 2018 gaat de nieuwe Europese privacywetgeving GDPR in. Elk bedrijf moet actie ondernemen om de marketing communicatie GDPR-proof te krijgen! Veel bedrijven geven hiervoor bijeenkomsten zo ook KICK ICT met een gratis sessie op 14 december.

foto credit Pixelbay

 

Trends uit 2017 die ook zeker weer van belang zijn in 2018

#13 kwalitatief goede data (BIG data) verzamelen en inzetten.
We hebben het allemaal over BIG data, maar hoeveel bedrijven zetten de beschikbare data ook echt effectief en efficiënt in? Het is van belang om te weten wie en waarom iemand je website bezoekt? Wat is de customer experience (CX). Wie is de persoon achter de click? Dit kan door gebruik te maken van BIG Data, of, als je een kleiner budget hebt, door het eenvoudig aan de klant te vragen. Deze input is de basis voor het inrichten van ‘persona’s’.

 

#14 Social Monitoring (listening) wordt steeds professioneler

Het aanbod aan software groeit. Google het maar eens, inmiddels is er voor vele niches, Social Monitoring software beschikbaar. Met Social Media monitoring kan je achterhalen waar de discussies over jouw bedrijf over gaan, of dat van de concurrent en is dit positief of negatief? Maar ook welke andere interessante onderwerpen besproken worden. Het doel van Social Monitoring is om je reputatie te beoordelen en op de hoogte te blijven van belangrijke gebeurtenissen die plaatsvinden op sociale kanalen. Dit kan ook resulteren in het bijsturen van je strategie (Social Bakers).

 

#15 ‘Marketing Automation

Volgens eigen onderzoek van ‘Razersocial’ in 2017, laten 92% van de MKB-bedrijven elke maand omzet liggen. Het inzetten van Marketing automation leverde bedrijven een ‘business boost’ op van 30-40%.. Zie hiervoor de Infographic van IMCS360.

 

# 16 Graphic recording, tekeningen als communicatiemiddel

De missie/visie van je bedrijf, je service, een product, een blog, een presentatie, een vacature of een workshop, zo maar wat ideeën om te laten visualiseren door een Graphic recorder. Zij luisteren, analyseren en tekenen met als uitkomst een visueel verslag van jouw verhaal. Door de eenvoud en de kern van de boodschap, zijn deze illustraties goed in te zetten als content om te communiceren met je publiek.

Image credit: vacature illustratie door Janneke de Boer van ‘Kom tot de kern’.

 

Genoeg trends om je te realiseren dat een goede Content Strategie een No-Brainer is………………. Heb je aanvullingen dan hoor ik dat graag! Ik voeg ze dan toe, met een ‘verwijzing.

Ben je nog niet overtuigd van de noodzaak van een goede content strategie? Lees dan ook eens dit artikel waarin ik aangeef hoe belangrijk een Content strategie is. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met mij op via telefoonnummer 06 83030848. Of mail mijn via ria@mixmarketing.nl

Ria

 

Bronvermelding:
Fotomateriaal: stock fotos van Dreamstime, Pixelbay of eigen foto’s.
Daar waar informatie is gebruikt van een website of een blog is de link toegevoegd in de tekst.

Bewerkingen: 

1 december 2017 toevoeging #16 Graphic recorder

Content trends 2019

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts