Einde van Facebook pages zoals we het kennen.

Het einde van Facebook pages zoals we het kennen

 

Ik had in mijn trends 2018 al opgenomen dat betaalde of onbetaalde content promoten steeds ingewikkelder zal worden. De verandering die Mark Zuckerberg nu aankondigt op Facebook heeft een enorme impact op de content die wij als marketeer op onze Facebook pagina posten.

Gesprek tussen mensen!

Update Zuckerberg: ‘breng mensen bij elkaar’ Het is duidelijk, terug naar de missie! het gaat om de interactie tussen mensen en niet om bedrijven. Zoals ik al jaren aangeef in mij trainingen; het gaat om het gesprek online, het gesprek tussen mensen!

‘We gaan ons focussen op relevante content die je meer betekenisvolle sociale interacties geeft, zoals posts van vrienden en familie’, aldus Mark.

‘Social Media Examiner’ legt in deze 11 minuten live video o.a. uit, dat Facebook gaat voorspellen welke posts van je vrienden, je interessant zal vinden.

‘Explore feed’

De updates van bedrijven zijn verstopt in de ‘explore feed’. Facebook is hier mee aan het testen geweest en dit leidde in Brazilië tot enorm paniek, door een verlaging van 80% in de betrokkenheid. Op deze ‘Explore feed’ staan updates van bedrijven die je niet volgt, maar je wel mogelijk interessant vindt.

Verwijzing naar je website

Bereik van content en verwijzingen naar content buiten Facebook, dus….. een link naar een website, zal dalen maar ook de video kijktijd zal dalen. Alleen zeer nieuwswaardige sites blijven hun bereik behouden. Heb je een pagina en post je 30 x per dag. Bespaar je de moeite, het zal niet meer worden getoond op de ‘newsfeed’.

Pagina’s die over het algemeen content posten, waar mensen niet op reageren, zien de grootste daling. Dit is nu al herkenbaar voor veel bedrijven en organisaties. Het gebruiken van automatische agenderen van updates, heeft dus geen zin meer. Maar ook de dagen van het genereren van verkeer, naar je blogsite of website lijkt ten einde (zoals voor dit blog). Het algoritme van FB zal hier meer en meer rekening mee gaan houden. Overigens doet LinkedIn dit al langer heb ik gemerkt, een gepulbiceerd artikel op LinkedIn genereert meer en langer views, dan een artikel met een link.

Ontvang je op dit moment weinig reacties en opmerkingen op je content op Facebook?  Wellicht kan je dan beter stoppen met het plaatsen van je content. Van belang is dat mensen op elkaar gaan reageren, in plaats van reageren op een update. Wellicht herkenbaar? Vaak zijn de opmerkingen op een update, veel interessanter dan de update zelf ;-). En hoe populair is het niet om in TV ‘talkshows’ de reacties of de discussies die ontstaan op Twitter te benoemen. Of er zelfs een heel item aan te wijden.

‘See first’

Kan je dan geen updates meer zien van de pagina’s die je volgt? Ja, dat kan je wel. Volgens SME kan je dit bij ‘See first’ instellen. Als pagina eigenaar moet eigenlijk weer op nieuw beginnen en je volgers verzoeken je aan ‘See first‘ toe te voegen. In de ochtend of bij het openen van je Facebook wordt dit dan samengevat in je startpagina.

Terugwinnen en behouden

Het doel van Facebook is een interessante, interactieve omgeving te creëren op de beperkte ruimte die de ‘newsfeed’ biedt. Facebook wil de mensen die overstappen naar ander platforms, door een met reclame boodschappen vervuilde en oninteressante nieuws ‘feed’ op deze manier behouden of terugwinnen.

Voor bedrijven wordt het alleen maar belangrijker om goed na te denken over een waardevolle en succesvolle Content Strategie waarbij door Mark wordt aangegeven dat video, live video een grote rol gaat spelen.

Ria