‘In your face’ vlogs

Scrollend door mijn LinkedIn-timeline zie ik dat inmiddels 3 van de 10 updates vlogs zijn. ‘Bammmmmm daar is weer een vreemd gezicht ‘in my face’. Even schrik ik, staat m’n geluid wel uit? Ja, gelukkig! Even twijfel ik of ik op LinkedIn zit. O ja, toch wel.’ Nee, het is geen eerste connectie, maar een connectie die het ‘geliked’ heeft om de maker van de vlog een hart onder de riem te steken of te prijzen voor de lef om zichzelf zo te presenteren.

Snel door scrollen

Scrollend door mijn LinkedIn-timeline zie ik dat inmiddels 3 van de 10 updates vlogs zijn. ‘Bammmmmm daar is weer een vreemd gezicht ‘in my face’. Even schrik ik, staat m’n geluid wel uit? Ja, gelukkig! Even twijfel ik of ik op LinkedIn zit. O ja, toch wel.’

Nee, het is geen eerste connectie, maar een connectie die het ‘geliked’ heeft om de maker van de vlog een hart onder de riem te steken of te prijzen voor de lef om zichzelf zo te presenteren. Want lef, heb je echt wel als je zakelijk een post plaatst waarbij ik bij wijze van spreken je neusharen kan zien. Bij mij gaan letterlijk mijn nekharen rechtovereind staan bij deze ‘in your face’- vlogs. Ik scroll dan zo snel mogelijk door.

Vele adviseurs, van professionals tot familie en vrienden zeggen: ‘het hoeft niet perfect te zijn, het ziet er goed uit!’ Ik zeg, kijk even kritisch naar je uiting; zeker als je zakelijk vlogt. Voor je het weet zit je in de ‘Vlog bloopers’.

OMG, what was I thinking?

Sinds 2009 geef ik Social Media Marketingadvies. Mijn advies is altijd geweest; ‘als je iets post, bedenk dan goed of je het over 5 jaar ook nog leuk vindt!’ Dit was met name gericht op jongeren. De vloggers, waar ik het nu over heb, zijn volwassen personen. Over 5 jaar denken zij: ‘OMG what was I thinking?!’

80% van de video’s zonder geluid

Bedenk ook dat 80% tot 90% van de (reclame-) video’s zonder geluid bekeken wordt. Voor een vlog geldt waarschijnlijk hetzelfde. Denk dan eens aan het toevoegen aan je vlog van je naam, titel, ondertiteling of mogelijk een CTA (Call to action) om ook naar het geluid te luisteren.

4 take aways

Hieronder een paar ‘take aways’; niet van een vlog expert maar van een marketeer die jou wil helpen met je personal branding.

  1. Gebruik een selfiestick of film op afstand zodat ik niet je neusharen hoef te zien.
  2. Neem de moeite om een beetje make-up op te doen. Geloof me over een paar jaar ben je mij dankbaar.
  3. Plaats het onderwerp of de CTA in een tekstbalk in de video, zodat ik weet waar het over gaat,
  4. Heb je storyline of content op orde (WHY, HOW, WHAT, WHEN). Uiteindelijk zijn we allemaal geïnteresseerd in een goed verhaal. Heb je daarbij hulp nodig lees dan mijn blog over de 7 stappen naar een waardevolle content strategie!

Vraag een expert

De bovengenoemde ‘take aways’ zijn mijn eigen bevindingen. Voor gericht Vlog advies en ondersteuning zou ik contact opnemen met een specialist bijvoorbeeld: Monique Pals, de videoMarketingSpecialist

Beïnvloeders en ambassadeurs

Tot slot zou je natuurlijk kunnen zeggen: “waar bemoei je je mee, je behoort duidelijk niet (meer) tot de doelgroep van deze vlogger” of “dit is nu de manier van vloggen”. Realiseer je dan goed, dat jouw doelgroep beïnvloeders en ambassadeurs heeft op diverse niveaus.

Ik kan een beïnvloeder of ambassadeur zijn voor de vloggers die ik volg terwijl ik niet tot de doelgroep behoor. Een heel goed voorbeeld vind ik, Liana Engibarjan,  een moderne, hippe, stoere, en slimme schippersvrouw! Zij heeft als doel meer bekendheid geven aan de binnenscheepvaart. En geloof mij, ik heb niets met scheepvaart ;-). Ik zou zeggen, ga eens ‘gluren bij de buren’. Kijk eens hoe Liana vlogt!

Ken jij meer goede voorbeelden of experts die je kunnen helpen bij het maken van vlogs, zet ze gerust in een reactie.

Ria

Cotent Stratiegie | Content Marketing | Trainingen

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts