‘Ik haal vliegtuigen uit elkaar’
Door Ria Luitjes, geschreven voor het Vogelwijk magazine april 2019 nummer
‘Ik haal vliegtuigen uit elkaar! Prachtig werk hoor.’ Wellicht herkennen sommigen deze tekst van de tv-reclame van een grote Nederlandse bank. Het verhaal in deze commercial is gebaseerd op het beroepsleven van een Vogelwijkbewoner: Max Lutje Wooldrik.
Rondvlucht
Een rondvlucht boven Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Schiphol, de kustlijn en zelfs de Vogelwijk betekende mijn kennismaking met piloot Max. Het levensverhaal van deze piloot en ondernemer bleek inspirerend. Redenen genoeg om later nog eens verder te praten over zijn ondernemerschap en ‘APOC Aviation’.
Wie is Max?,,Ik ben 39 jaar, getrouwd met Suleika en trotste vader van een zoon en dochter van respectievelijk 9 en 6 jaar. Ik ben geboren in Den Haag. Mijn vader werkte voor Shell en dat betekende veel reizen. Toen ik een half jaar oud was, zijn mijn ouders verhuisd naar Thailand, vervolgens naar Nieuw-Zeeland en later naar de Dominicaanse Republiek. Sinds mijn achtste woon ik weer in Nederland, hier in Den Haag. Na de havo ben ik Small Business & Retail management gaan studeren. Eerst aan de Haarlem Business School en later aan de Hogeschool Rotterdam. Waar een studie bedrijfskunde zich vooral richt op het besturen van een bestaande onderneming, is de studie ‘Small Business’ gericht op het zelf opzetten van een eigen bedrijf. Dat is mij op het lijf geschreven.’’
Hoe kwam je in de Vogelwijk terecht?
,,Mijn vrouw is er opgegroeid. Ik heb altijd tegen haar gezegd: ik ga nooit in de Vogelwijk wonen, veel te rustig daar! We zijn toen gaan wonen in de voor mij hippere Zeeheldenbuurt, aan de Barentszstraat. Als student vond ik dat een prachtige plek, maar als jonge ouders ligt dat toch iets anders, hebben we gemerkt. Vooral als je pasgeboren dochter ’s nachts wakker wordt, en jij dus ook, omdat er lawaaierige studenten door je straat lopen. We hebben toen toch een huis gekocht in de Vogelwijk en als het aan ons ligt, gaan we hier nooit meer weg. We vinden het hier heerlijk!’’
Je was al jong ondernemer
,,In 2001, ik was toen 21, heb ik tijdens mijn studie al mijn eerste onderneming opgericht: WilJeBellen.nl. Dat was een bedrijf dat mobiele abonnementen tegen gunstige tarieven verkocht aan studenten. Mijn medestudenten maakten lange dagen met werken op het strand. Ik hoefde bij wijze van spreken alleen maar soms een faxje door te sturen in verband met een binnenkomende bestelling en ik was alweer klaar voor de week. Tegen het eind van mijn studie heb ik het bedrijf verkocht aan een vriend/medestudent.’’
,,In 2005 was ik klaar met de studie. Voor mijn afstudeeropdracht had ik een businessplan geschreven en direct na de studie heb ik dat plan ten uitvoer gebracht en Lenix Telecom BV opgericht. Dit was ook een bedrijf dat zich bezighield met telefonie, maar specifiek gericht op de zakelijke markt. In 2011 verkocht ik Lenix aan een concurrent. Het bestaat, zij het onder een nieuwe naam, nog steeds. De afspraak was dat ik daar nog twee jaar zou aanblijven. Zo kreeg ik in 2013 de kans om eindelijk iets met luchtvaart te gaan doen, wat ik al jaren graag wilde.’’
Je hebt toch ook een sofwarebedrijf gehad?
,,Ja, in die periode was ik met wat compagnons nog twee andere bedrijven begonnen die software (lieten) ontwikkelen. In 2009 brachten we software op de markt voor huiswerkbegeleidingsinstituten en in 2012 SelectTheDate.com, een voorloper van de huidige ‘datumprikker’, met bijbehorende smartphone-applicaties. De successen, mislukkingen en uitdagingen van die softwarebedrijven hebben me enorm geholpen bij de opzet van mijn huidige bedrijf APOC Aviation in 2014. Ik wist precies wat ik wel en niet moest doen. In 2016 heb ik mijn aandeel in die softwarebedrijven verkocht zodat ik mij geheel kon richten op APOC.’’
Vanwaar die liefde voor de luchtvaart?
,,Eigenlijk is dat de schuld van mijn vrouw. Zij kreeg ooit een vliegles cadeau en aangezien ze daar geen behoefte aan had, kreeg ik die les van haar. Dat was voor mij de eerste kennismaking met zelf vliegen. Ik was direct verkocht. In 2009 heb ik mijn vliegbrevet gehaald en zoals gezegd verkocht ik later mijn bedrijf om iets in de luchtvaart te gaan doen.’’
,,In eerste instantie wilde ik iets gaan doen in de sfeer van de ‘airtaxi’: het heen- en weer vliegen van zakenmensen met privévliegtuigen. Door een interview dat ik las met een ondernemer uit Zoetermeer, liep het toch een beetje anders. Die man handelde in vliegtuigonderdelen. Ik heb hem op de bonnefooi gebeld, we hebben een kop koffie gedronken en aansluitend ben ik een jaar met succes voor hem als freelancer aan de slag geweest. In die tijd heb ik heel veel over de vliegtuigindustrie geleerd. Ik blijf natuurlijk ondernemer, en toen bleek dat een 50:50-partnerschap nooit mogelijk zou worden, ben ik in augustus 2014 voor mezelf begonnen met APOC Aviation, oftewel Aircraft Part-Out Company.’’
Wat houdt APOC in?
,,APOC Aviation is met behulp van een wijkgenoot ontstaan. Mede dankzij hem konden we van start gaan, een pand regelen, software laten ontwikkelen, de hardware aanschaffen en de eerste personeelsleden in dienst nemen. Vliegtuigen kopen konden we alleen nog niet. Daarvoor moesten we eerst meer investeerders aantrekken. We hebben veel tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van ons softwarepakket, het kloppend hart van ons bedrijf. Om het eenvoudig uit te leggen: ik zie ons als een soort Amazon of een Bol.com, alleen staan er bij ons op de website vliegtuigonderdelen te koop in plaats van bijvoorbeeld boeken. Daarnaast is ons platform niet voor iedereen toegankelijk. Wij verkopen niet zomaar vliegtuigonderdelen aan iedereen, want we zijn gebonden aan internationale regels. Zo mogen wij niet verkopen aan bijvoorbeeld landen als Iran of Noord-Korea.’’
,,Onze industrie is niet echt bekend onder het grote publiek. Bijna iedereen vergist zich in de omvang ervan. Het is echt gigantisch: circa 70 procent van alle vliegtuigonderdelen die wereldwijd worden verhandeld, zijn gebruikte onderdelen!’’
Worden die onderdelen gecontroleerd?
,,Voor ieder vliegtuigonderdeel geldt: zodra je het van een vliegtuig afhaalt is het niet meer luchtwaardig en mag je het onderdeel niet zonder meer gebruiken. Het moet dan gecontroleerd worden door een gecertificeerde instantie. Dat kan de fabrikant van het onderdeel zijn, zoals Honeywell of Liebherr, maar ook een gerenommeerde partij als Lufthansa Technik, een divisie van de Duitse luchtvaartmaatschappij. Het vliegtuigonderdeel doorloopt verschillende checks, die veel strenger zijn dan de controles die worden uitgevoerd als het onderdeel nog aan het vliegtuig vastzit. Voldoet het onderdeel nog steeds aan de juiste eisen en is het op een correcte manier gereviseerd, dan krijgt het een luchtwaardigheidscertificaat. Pas dan mag het opnieuw aan of in een ander vliegtuig worden gemonteerd.’’
Wat voor vliegtuigen koop je zoal?
,,Wij richten ons vooral op twee type toestellen: de Boeing 737 en de Airbus A320. Met onze eigen software kunnen wij heel goed bepalen welk vliegtuig wij wel of niet willen kopen. We hebben een algoritme ontwikkeld waardoor we aan elk individueel onderdeel de juiste waarde kunnen geven. Zijn er aanpassingen nodig, dan doen onze programmeurs dit direct, zodat we altijd up-to-date in de markt opereren.’’
Hoe zit het met financiering?
,,In vier jaar tijd hebben we zeventien vliegtuigprojecten, zoals wij dit noemen, afgerond. We hebben nu zelfs acht projecten tegelijkertijd lopen. Dat financieren we allemaal met behulp van verschillende bronnen. We hebben een investeringsfonds aan boord gehaald, werken met diverse informele investeerders en hebben meerdere projecten via crowdfunding gefinancierd. In het begin werd hier binnen de industrie heel lacherig over gedaan, maar vanwege onze successen op dit gebied worden we inmiddels door concullega‘s geïmiteerd. Bij onze laatste campagne hebben we € 2.6 miljoen opgehaald binnen 90 minuten! Ik kan je verzekeren dat dit sneller is dan dat we naar de bank waren gegaan. Het mooie van onze crowdfunding is dat je ook voor lage bedragen kunt meedoen. Mensen kunnen voor € 100 al meewerken aan de verduurzaming van de luchtvaart.’’
Zit er nog steeds groei in?
,,We groeien netjes conform ons businessplan. Daar ben ik erg trots op. Het aantal personeelsleden neemt toe en ook de diensten die we nationaal en internationaal aanbieden. Inmiddels hebben we ook kantoren in Litouwen en Zuid-Florida. In Colombia hebben we een Nederlandse collega met een thuiswerkplek, die zich richt op de Zuid-Amerikaanse markt. Met de toename van activiteiten in onder meer China zijn we nu aan het kijken of we een kantoor in Azië kunnen openen, waarschijnlijk in Hong Kong.’’
,,Vorig jaar hebben we een lease-tak opgericht waarbij klanten grote kostbare onderdelen zoals landingsgestellen nu ook van ons kunnen leasen. Ook hebben we vorig jaar een trading-tak opgericht waarbij onderdelen verhandeld worden van andere vliegtuigtypen dan onze eigen projecten. Tot op heden kochten we alleen vliegtuigen aan zonder motoren. Motoren zijn de kostbaarste onderdelen van een vliegtuig en die vereisen hele specifieke kennis. Maar sinds kort hebben we ook een motordivisie, dus we zijn nu in staat om hele vliegtuigen aan te schaffen, inclusief motoren.’’
Hoe kwam je in een reclamefilmpje terecht?
,,De luchtvaart is heel duurzaam. Zoals ik eerder al zei, wordt 70 procent van alle vliegtuigonderdelen hergebruikt. Ik ken weinig industrieën waar dat percentage van recycling ook zo hoog is. Mede omdat wij een duurzaam bedrijf zijn, heeft ABN-AMRO ons benaderd. Zij vroegen of wij het leuk vonden om mee te werken aan hun duurzaamheidscampagne. Er is toen bij ons op kantoor een bedrijfsfilmpje gemaakt, dat nog steeds op de website van ABN-AMRO te vinden is. Toen ze klaar waren met filmen lieten ze weten: ‘Er komt ook nog een landelijke tv-reclame, gebaseerd op jouw bedrijf. Jullie zullen niet getoond of genoemd worden, maar dit zul je waarschijnlijk wel leuk vinden.’ Nou, dat klopte ook wel. Ik vond het hartstikke leuk, want vliegtuigen uit elkaar halen is inderdaad prachtig werk!”
Artikel in het Vogelwijk magazine
Tekst: Ria Luitjes, foto credits: foto Bart Versteeg 07-12-16‘ Max Lutje Wooldrik en Ria Luitjes