Powervrouwen: interview met Petrouska van SocialLane

Powervrouwen: interview met Petrouska van SocialLane

Door Ria Luitjes, geschreven voor het Vogelwijk magazine, augustus nummer 2019

In mijn serie ‘Powervrouwen’ heb ik deze keer Petrouska van Loon-Vercoutre geïnterviewd Het artikel is gepubliceerd in het Vogelwijkmagazine. Inmiddels is Petrouska al meer dan 13 jaar zelfstandig onderneemster. Met de gedachte dat wat haar vader en haar opa konden, kon zij ook en is JobLane gestart. Het blijkt dat die gedachte een goede gedachte was. JobLane was zo succesvol dat ze al snel met haar man Jochem het besluit nam het bedrijf samen te gaan runnen. Haar verhaal over de overgang van JobLane naar  het huidige bedrijf SociaLane en het ontstaan van Social Dock. Maar ook hoe het is om als echtpaar 24/7 samen te werken en te wonen.

‘Het ondernemen is mij met de paplepel ingegoten’

 

Ptrouska en Jochem Artikel vogelwijk

Je voor- en achternaam impliceren buitenlandse ‘roots’?

„Ja, dat klopt, maar dat ligt niet aan mijn voornaam. Ik ben vernoemd naar het ballet Petrouska, oftewel ‘klein Petertje’, van Stravinsky. Mijn ouders vonden dit een mooie naam. Overigens zijn er veel vrouwen van mijn leeftijd die een Russische voornaam hebben. Dat was destijds heel kort een trend. Mijn achternaam is inderdaad Frans. Mijn vader is als kind met zijn ouders meegekomen naar Nederland. Mijn opa had in Frankrijk een parfumfabriek in de buurt van Toulouse. Hij is met zijn gezin naar Nederland gekomen om de eerste parfumfabriek in Nederland te bouwen, NEDESPA, aan de Bontekoekade in Den Haag.”

Hoe ben je in de Vogelwijk terecht gekomen?

„Ik ben geboren in Den Haag, opgegroeid in Rijswijk. Nadat Jochem en ik elkaar leerden kennen, kochten we een huis aan de Columbusstraat. Mijn schoonouders woonden al in de Vogelwijk, aan de Winterkoninglaan. Toen onze twee zonen naar de Houtrustschool gingen, kwamen we elke dag in de Vogelwijk en zijn we hier op zoek gegaan naar een woning. Het was in de crisistijd en de huizenverkoop liep heel erg slecht. Het huis dat we op het oog hadden, bleek al vier jaar te koop te staan en er moest nogal wat aan gedaan worden. Maar we zagen de mogelijkheden en hadden de energie om er wat moois van te maken. Dit is nu drieënhalf jaar gelden. Als het aan ons ligt gaan we hier nooit meer weg. Ik hou van deze wijk. Het is een oase van rust. We wonen naast de bakker, dus elke ochtend is er vers brood. Het bos om onze hond uit te laten is een van mijn favoriete plekken en dan hebben we ook nog eens het strand op loopafstand.”

 

Het ondernemerschap is je met de paplepel ingegoten. Hoe ben jij als ondernemer begonnen?

„Ik werkte bij een Amerikaans Consultancybureau. Ik was zwanger van onze oudste zoon. Vlak voor mijn zwangerschapsverlof kreeg ik te horen dat als ik vier dagen wilde werken als HR-manager mijn functie volledig zou worden uitgekleed; alle verantwoordelijkheden werden overgedragen aan collega’s. Voor mij was dat onacceptabel. Tijdens mijn zwangerschapsverlof ben ik gaan nadenken over mijn opties. Ik dacht: wat mijn opa kon – en later ook mijn stiefvader, die een groot parkeersysteembedrijf heeft opgezet – kan ik ook. Ik had er alleen wel een hele romantische gedachte bij. Beginnen aan de keukentafel, een baby’tje op mijn arm en een beetje werving en selectie doen. Zo is JobLane ontstaan. Dat staat voor ‘de weg naar een nieuwe baan’.”

„Het liep een beetje anders dan ik had ingeschat. Veel bedrijven wilden de werving en selectie van personeel uitbesteden en er kwamen veel aanvragen binnen. Zes maanden later had ik een succesvolle onderneming. Jochem werkte toen nog in loondienst en ’s avonds hielp hij mij alle aanvragen te verwerken. Het was uiteindelijk Jochem die heeft gezegd: ‘Petrouska, we gaan dit samen doen en dan gaan we het ook goed doen, met een kantoor’. We zijn toen gestart in een kantoorpand aan de Statenlaan. Samen met zes personeelsleden werkten we voor vele grote bedrijven in de Haagse regio.”

 

JobLane bestaat nu niet meer. Wat is er gebeurd?

„Na vijf jaar was het ineens over. ‘JobLane’ stopte heel abrupt door de crisis van 2008. In augustus 2008 kregen we nog veel aanvragen voor personeel en in september ontvingen we geen enkele aanvraag meer. Elk bedrijf had een personeelsstop ingezet. Dat was even slikken! We moesten in een korte periode afscheid nemen van zes personeelsleden, een stressvolle en emotionele tijd.”

Hoe is SocialLane ontstaan?

„Uiteindelijk hebben we de crisis overleefd doordat Jochem zich ging richten op werving en selectie van bedrijfsartsen. Ik ben trainingen gaan geven voor werving en selectie via social media. Ik zocht altijd al mijn kandidaten via social media omdat ik dat leuk vond, en het is heel efficiënt. Bedrijven mochten geen personeel meer werven via een bureau, ze moesten het nu zelf doen. Ze vroegen of ik ze dat kon leren. Zo ben ik mijn kennis gaan delen. Ik heb vanaf 2008 een paar jaar lang twee keer per week overal in het land trainingen gegeven over hoe je de sociale media kunt inzetten voor werving en selectie. Die training geven wij eigenlijk nog steeds.

Al snel kwamen daar aanvullende vragen bij over het gebruik van Facebook of Linkedin. Maar die vragen pasten niet meer bij JobLane en daarom besloten we in 2011 een social- mediabureau op te richten: SocialLane. Hierdoor namen de vragen van onze klanten alleen nog maar toe. Ook werden de vragen breder, bijvoorbeeld over het maken van websites maar ook hoe je als bedrijf met Google moet omgaan. Op dit moment hebben we zeven mensen in dienst en we groeien nog steeds.”

Onlangs zijn jullie met het kantoor verhuisd. Heeft dat te maken met de groei van SocialLane?

„Na ons kantoor aan de Statenlaan zijn we verhuisd naar een kantoor aan de Kranenburgweg. Ideaal en lekker om de hoek van de Vogelwijk. Maar na acht jaar paste dat kantoor ook niet meer. Gelukkig konden we een prachtig pand huren aan de Hellingweg bij de haven. We zijn net verhuisd en hebben nu genoeg ruimte voor onze zeven personeelsleden.”

Wat wordt jullie volgende onderneming?

„Nou, eigenlijk hebben we die al. Het pand dat we nu huren is gericht op groei. Daardoor hebben we ruimte over. Die extra vierkante meters hebben we omgetoverd tot een prachtige vergaderruimte annex trainingslokaal. We stappen dus weer in een nieuwe business. De verhuur van een ruimte voor vergaderingen, teammeetings, workshops, trainingen maar ook een bedrijfsborrel zou mogelijk zijn. Ik heb er vertrouwen in dat dit ook goed gaat. We werkten nog aan de laatste details voor de ruimte en kregen de eerste boeking al binnen voor Social Dock zoals onze nieuwe onderneming heet.”

Jullie werken en wonen samen, gaat dat altijd goed?

„Die vraag krijgen wij natuurlijk vaker, maar hoe verbazingwekkend ook: het gaat heel erg goed! We hebben een duidelijke rolverdeling. Jochem is verantwoordelijk voor de sales en acquisitie. Mijn taak is om de klanten te behouden en te ontwikkelen! We vullen elkaar goed aan. Dat is onze kracht, dat maakt ons als ondernemers en als levenspartners sterk. Het stelt ons in staat altijd nieuwe projecten en uitdagingen aan te gaan. We genieten van het ondernemerschap, maar nog meer van elkaar, samen met onze twee jongens, als we niet aan het werk zijn.”

 

Versie in het magazine

MIXmarketing powervoruwen Social Lane

MIXmarketing interview powervrouw SocialLane

 

MIXmarketing interview Petrouska SoalLane Scheveningen

Social Dock: de nieuwe vergader- of trainingsruimte in het nieuwe bedrijfspand.

Meer informatie het huren van Social Dock klik hier

Ben je ondernemer in de Vogelwijk en wil je aansluiten bij onze community? Mail dan inzaken@vogelwijk.nl