De snelheid van bedrijven in Social Media @ Curaçao…. 21% bestaat niet online*
Toen ik gevraagd werd door de Guardian Groep om een presentatie te geven over Social media voor bedrijven op de ‘Pensioen en Bedrijvendag’ moest ik door de naam ‘Pensioen’ gelijk denken. Pensioen, ohhhhhhh, dat duurt zeker nog 20 jaar…… vervolgens…….maar hoe zal dan Social Media eruit zien, en wie zal dan je publiek in de zaal zijn (lees doelgroep/ klant/werknemer) zijn? Hoeveel bedrijven zijn online?
Over 20 jaar leven in een wereld waar…
Ik neem jullie even mee. Beetje onderzoek/Googlen en lezen/luisteren in leert dat we over 20 jaar leven in een wereld waar:
- Kanker gelukkig een geneselijke ziekte is,
- We onze huizen alleen nog maar bouwen met behulp van 3d printers,
- Windmolens beschouwd worden als duur afval,
- Loondienst niet meer bestaat,
- Volgens sommigen Europa de grootste economie is
- Of dichterbij huis ruimtevluchten vanaf Hato zijn ‘uit’
Hoe snel ontwikkelt het zich
Klinkt allemaal heel revolutionair. Maar voordat ik wil nadenken over hoe Social media er uitziet over 20 jaar uitziet gaan we beter eerst terug en kijken wat Social Media vandaag de dag is. Hoe powerfull is het, hoe groot, en hoe snel ontwikkelt het zich. Maar ook wat zijn de ontwikkelingen op Curacao??
Om 50 miljoen mensen te bereiken kostte
- de Radio 38 jaar
- de TV 14 jaar jaar,
- de ontwikkeling van het internet 4 jaar
- iPod 3 jaar
- en in slecht 1 jaar had Facebook +200 miljioen gebruikers.
(bron: Social Media revolutie on Youtube)
Dus snelheid…………….. door deze snelheid weten we niet eens hoe Social Media er over 5 jaar uit zal zien, laat staan over 20 jaar?
Nu is de snelheid van bedrijven in Social Media op Curaçao ook zichtbaar, steeds meer bedrijven willen iets met Social Media. Veel MKB maar ook de grotere bedrijven durven de stap te zetten. Maar even heel eerlijk het gaat toch veel minder snel dan in andere delen van de wereld.
Dat maakt het in een presentatie of een blog als deze over Social Media ook lastig om te bepalen op welk niveau in te steken op het gebied van Social Media Marketing, richt je je op de gevorderde of op de starter???
Uit een analyse, onderzoek van de aanwezige bedrijven (+/- 200) in de zaal blijkt:
(*Nb: alle conclusies hebben alleen betrekking op de aanwezige bedrijven in de zaal)
21% BESTAAT Communicatief NIET
21% van de aanwezige bedrijven deze middag bestaat communicatief NIET. Is dus online dus niet vindbaar. Dus ook niet via een bedrijven gids of een vermelding in een blog of artikel op een andere website. Er zijn dus op Curaçao bedrijven die bestaan zonder ‘online presence’. De vraag is alleen hoe lang nog, gezien de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt.
Wellicht is Social Media voor sommige bedrijven dan nog steeds een stap te ver maar een website met basic informatie is toch wel het minste??? Aan de kosten hoeft dit ook niet te liggen, je kunt bijvoorbeeld al een ‘one-page’ website met domeinnaam en mailadres opzetten voor ca Naf 125.00 per jaar. Informeer maar eens bij Kuki & Ko. Wellicht dus een aandachtspunt voor de 41% van de bedrijven uit de zaal zonder website zoals hierna genoemd.
WEBSITE
59 % is online met website. Kan gemakkelijk 100% zijn……… ook voor Curaçao!!! Dit creëert transparantie, je weet gelijk met wie je te maken hebt, wat de expertise is. Overigens heeft 13% van deze bedrijven een website die een onderdeel is van een internationale website.
LINKEDIN
66 % is vindbaar via medewerkers op LinkedIn, deze medewerkers geven dus aan dat ze bij een bepaald bedrijf werken.
43% van deze 66% heeft een LinkedIn pagina met LOGO en beschrijving
42% van deze 66% logo is ook actief met updates
28% van de bedrijven in de zaal heeft een LinkedIn pagina met logo en bedrijfs omschrijving
12% van de bedrijven in de zaal is actief (via updates) op LinkedIn
42 % van de aanwezige bedrijven heeft een Facebook pagina
76 % van deze 42% met een Facebook pagina heeft de laatste 3 maanden een update gedaan
32% van de gehele zaal is slechts actief via updates korter dan 3 maanden geleden
Eigenlijk kan ik de conclusie treken dat 66%, het hoogste %, van de bedrijven aanwezig bij deze door de Guardian Group georganiseerde middag te vinden is via LInkedIn omdat een medewerker aangeeft dat hij of zij daar werkzaam is.
Terug naar het begin en dat sommige bedrijven in de zaal, 21% het niet nodig vindt online aanwezig te zijn???? Denk dan eens aan onze jeugd, zij zijn niet anders gewend dan online te zijn op verschillende Social Media Platforms. Onze jeugd, (het publiek in de zaal over 20 jaar :-)) onze toekomstige werknemer, collega, klant, adviseur, beleidsmaker, investeerder etc. kent geen andere wereld meer. Social Media / ‘online presence’ zorgt voor transparantie en daar groeien zij mee op.
1 jaar is misschien wel al genoeg
Ik hoef dus niet eens 20 jaar verder te kijken, 1 jaar is misschien wel al genoeg. Je wilt als bedrijf toch de beste medewerkers, die komen alleen bij jou werken als zij jouw online kunnen vinden, hun ambitie kunnen waarmaken, solide en transparant bedrijf waarbij ze kunnen zien wie er werken, hoe actueel een bedrijf is. Zeker als deze toekomstige medewerker op het moment van zijn zoekactie niet op het eiland aanwezig is en nog niet dat netwerk lokaal heeft opgebouwd.
O ja en weet je………….wat geldt voor je toekomstige werknemer geldt net zo goed voor je potentiele klant, adviseur, beleidsmaker of investeerder ……….
Guardain Group Dutch Caribbean; Steven Martina, Marten O’Neil & Partick de Jong bedankt voor de uitnodiging om te komen spreken op de Guardian Group Pensieon & Bedrijvendag 23 mei 2014.
Guido Roijer van de UNA, Rijk Verweij van Cunningham Lindsey Nederland en Maghalie van der Bunt van Deloitte Dutch Caribbean mijn medesprekers bedankt! Samen hebben we er een succesvolle middag van gemaakt.
Met dank aan de Guardian Group voor de foto’s.
Presentatie is te vinden op de Website van Guardian group
Persbericht in het Antiliaans Dagblad van 3 juni 2014.