Vandaag bestaat MIXmarketing 10 jaar!! (2009-2019) Daar ben ik trots op. Het is bij uitstek een leuk moment om terug te kijken op 10 jaar ondernemen. Zeven jaar Curacao en drie jaar Nederland.
Eigenlijk was 2009 het jaar van de sabbatical. Het plan was al helemaal rond, na 18 jaar fulltime werken bij KPN en de geboorte van ons 3e kind in 2008, was een sabbatical een zeer welkome afwisseling. Waar kan je een sabbatical beter houden dan op een tropisch eiland!?
Van je hobby en passie je werk maken
Al snel na de verhuizing, de administratieve rompslomp en het begeleiden van de twee oudsten kinderen op de nieuwe school en sportverenigingen, had ik al verschillende ideeën in mijn hoofd. Ik was al blogs gaan schrijven en had vrijwilligerswerk opgepakt waarbij ik het heerlijk vond de marketing en communicatie voor mijn rekening te nemen. Wat is er nu leuker dan om van je passie/hobby je werkt te maken. Dat heb ik gedaan en ben 16 september 2009 MIXmarketing gestart op Curaçao. Na onze remigratie in 2016 heb ik dit vervolgens voortgezet in Nederland.
Wel leuk om te vertellen dat ik op Curaçao twee dagen bezig geweest ben met een vestigingsvergunning via Economische zaken, anders werd mijn KvK inschrijving niet geaccepteerd. Ik heb een officiële vestigingsvergunning nooit ontvangen. Wellicht was het toch niet zo nodig?
Virtueel college
MIXmarketing, de naam zegt het eigenlijk al, is een marketing adviesbureau. Al snel zag ik dat Marketing veranderde door de opkomst van Social Media in Amerika. Voor mij een reden om verdieping te zoeken. Gevolg…. ik heb online een opleiding Social Media gevolgd vanuit Atlanta. Gedurende een aantal maanden volgde ik een paar dagen per week virtueel college! Hiermee was ik een van de eerste Marketeers die zich bezig hield met Social Media Marketing Strategie. Door online marketing toe te voegen aan mijn ervaring als marketeer, was ik in staat cross-media strategieën voor mijn klanten te ontwikkelen. Hoewel de term cross-media van een latere periode is.
Nee, geen social Media dan kan er geklaagd worden
Er was in 2009 overtuigingskracht nodig om Social Media aan de Marketingplannen van bedrijven toe te voegen. Alle budgetten waren immers volledig gericht op traditionele communicatie uitingen. Daarnaast gold op Curaçao: het gaat er niet om wat je kent maar wie je kent in het zaken doen. Daarmee werd bedoeld: ‘dat online gedoe heb ik echt niet nodig’.
Ik heb zelfs bedrijven gesproken die aangaven niets te willen doen met Social Media omdat er dan online geklaagd kon worden over de service die ze boden! Dit kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Maar het is ook volstrekte onzin aangezien iedereen een account kan aanmaken om de service van een bedrijf online aan de kaak te stellen. Dan kun je beter online aanwezig zijn om het gesprek te regisseren. Zo’n vijf jaar later heeft dit bedrijf het overigens erg goed gedaan in Social Media.
De expertstatus
Het online aanwezig zijn leverde mij een ‘expertstatus’ op. Zo heb ik mijzelf overigens nooit genoemd. Dat was er tijdens de opleiding in 2009 wel in ingestampt. Maar het was wel leuk om dit van anderen te horen. Nu noemen we dit een ‘thought leader’. Het gevolg was dat ik werd uitgenodigd maandelijks een column over Social Media te schrijven voor een Glossy magazine. Ook heb ik mogen spreken op meerdere congressen met soms wel 300 deelnemers in de zaal.
Foto: spreker op de bedrijvendag van Guardian Group Curacao.
Marketing Netwerk Curaçao
In 2010 ben ik samen met Myrthe Verhulst (Coca Cola Curacao) het Marketing Netwerk gestart. Iets waar ik nu in Nederland nog steeds met veel plezier op terug kijk. Een netwerk voor marketeers die wonen en werken op Curaçao. Elk kwartaal organiseerden we een bijeenkomst tijdens lunchtijd met sprekers van over de hele wereld. Vaak vierden deze sprekers vakantie op Curaçao. Zij vonden het een aangename onderbreking om een succescase toe te lichten aan de Marketeers op het eiland. Overigens lukte het telkens om het Marketing Netwerk zonder kosten voor de bezoekers te organiseren. Wij zorgden voor sponsoren voor de locatie, de drankjes en de lunch.
Nu ik niet meer woon op Curaçao ben ik erelid voor het leven van het Marketing Netwerk Curacao. Het enige lid dat niet woont en werkt vanuit Curaçao. Het bij elkaar brengen van mensen lijkt iets natuurlijks voor mij. In de wijk waar ik nu woon ben ik net gestart met het opzetten van een netwerk voor ondernemers. Deze maand hebben wij de eerste bijeenkomst! Ik ben erg benieuwd.
Foto: deelnemers van een van de allereerste bijeenkomsten in 2010 van het Marketing Netwerk Curacao.
Trainingen ontwikkelen en geven
Op Curaçao werd ik tijdens een advies traject gevraagd: ‘geef je ook trainingen want ik wil graag van je leren’. Mijn eerste reactie was: ‘nee hoor ik ben geen juf!’ Getriggerd door die opmerking in combinatie met mijn ondernemende type, heb ik in 2010 mijn eerste training ontwikkeld en uiteindelijk ook gegeven.
Ik vertel mensen vaak: ‘ik gaf al Social Media Marketing advies en Facebook-trainingen toen heel Nederland nog op Hyves zat’. (Hyves is gestopt in 2013) Op een of andere manier lijkt dat heeeeel lang geleden. Nog steeds geef ik trainingen; ik krijg daar energie van. De trainingen zijn uitgegroeid tot echte Master classes. Ook geef ik nog steeds trainingen op Curaçao, zelfs twee keer per jaar. De trainingen combineer ik met het checken van ons huis, dat wij verhuren en met het bezoeken van de vele vrienden op het eiland.
Door online kennis te delen was ik niet alleen op Curaçao een vraagbak. Ik kreeg ook mailtjes van bekende Nederlanders met de vraag hoe ze bepaalde zaken op Facebook moesten aanpakken. Volgens mij hadden ze niet in de gaten dat…….. ik op Curaçao zat.
Foto: een van de vele, altijd kleinschalige trainingen die ik heb gegeven. Hier de Content strategie met werkboek.
Content marketing is de nieuwe marketing
Specifieke platform-trainingen geef ik al lang niet meer. Dat is inmiddels een specialisme op zich. Mijn passie ligt bij de Marketing. De Content Marketing om specifiek te zijn! Overigens zie ik dit niet als iets volledig nieuws. Voor mij is Content Marketing, de nieuwe marketing. We moeten leren waardevolle content te creëren, voor het juiste publiek. De content beter in te zetten, focus te houden, structuur te ontwikkelen en gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden. Daarmee wordt je als bedrijf gezien als ‘Though leader’, expert of specialist. Hier adviseer en train ik bedrijven met veel plezier in. Dat dus al 10 jaar!
7 stappenplan
Al mijn kennis en ervaring heb ik omgezet in een 7 stappenplan voor een waardevolle Content strategie voor bedrijven. Hierin neem ik bedrijven mee in het ontwikkelen van de Content Strategie. Ook leer ik hen hoe ze hun personeel hierbij kunnen betrekken en zo ‘Social Ambassadors te maken. Daarnaast geef ik 1-daagse Content Strategie trainingen, compleet met een werkboek. Dit werkboek kan ik, overigens gecombineerd met mijn verhaal, zo uitgeven als een boek. Die plannen waren er ook al, alleen kwam er een ander mooi project op mijn pad.
Content creëren… schrijven
Het creëren van geschreven content gaat inmiddels veel verder dan het schrijven van Social Media posts, een blog of een Column. Veel blogs, artikelen en website teksten zijn door mij geschreven voor opdrachtgevers. Ja ook offline, papieren communicatie is nog steeds van belang. Zo schrijf ik nu artikelen in magazines. Maar ook het schrijven over ondernemers voor het magazine in onze wijk of het interviewen van powervrouwen, een aparte categorie op mijn website, neemt steeds meer toe.
Global Dutchies
Mijn nieuwste concept heeft alle elementen in zich die bij mij passen en horen. De combinatie van marketeer zijn, mijn ervaringen met het wonen en werken in het buitenland, de kracht van de online wereld, reizen en het verhuren van onze woning op Curaçao hebben uiteindelijk geleid tot een bedrijf en daar ben ik ook erg trots op: Global Dutchies.
Global Dutchies, gelanceerd op 7 maart 2019, is een vakantieplatform waarbij ik wereldwijd de reizende en ondernemende Nederlands sprekende vrouwen, genoemd wereldvrouwen, bij elkaar breng. Zie het als een besloten platform met vraag en aanbod van vakantieaccommodaties van wereldvrouwen over de hele wereld. Inmiddels gaat het niet alleen meer over accommodaties maar ook de meest bijzondere en unieke tours / events kun je vinden op het platform! Allemaal gerund door wereldvrouwen.
#Givingback
Het is een platform waarin ik maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk vind. Als je lid wilt worden van dit platform draag je € 2,40 per jaar bij aan goede doelen. Met dit bedrag ondersteunen we met elkaar vier projecten van wereldvrouwen die zich lokaal inzetten voor de empowerment van meisjes wereldwijd. We steunen projecten in Zambia, Brazilië, Marokko en in Indonesië. Niet alleen #givingback, maar ook creëren we hiermee een community van gelijkgestemde vrouwen.
Mooie projecten, mooie uitdagingen
Ik heb in de afgelopen 10 jaar veel prachtige projecten mogen uitvoeren voor verschillende opdrachtgevers. Neem gerust een kijkje op mijn projectenpagina. Opdrachten in verschillende branches op zowel strategisch, tactisch als op operationeel niveau. Allemaal met verschillende en mooie uitdagingen. Zowel in Nederland als op Curaçao, in Suriname of op Bonaire. Hierdoor heb ik in de afgelopen 10 jaar vele interessante mensen mogen ontmoeten waarvan sommigen zelfs vrienden zijn geworden.
Ik ga ervan uit dat ik over 10 jaar ook op Global Dutchies met een trotse ‘smile’ kan terugkijken als dat ik nu doe voor MIXmarketing!
Ria Luitjes
Ps: Ik heb besloten, buiten mijn gezin; al 1o jaar mijn trouwe fans, niet te trakteren, maar een extra donatie te doen voor de vier goede doelen aangesloten bij Global Dutchies.