Waarom Social Ambassadors?
Uit onderzoek van Edelman blijkt dat de ‘technische expert’, de ‘academische expert’ en ‘mensen zoals jijzelf’, als zeer betrouwbaar worden ervaren als het gaat om informatie of content over je merk of bedrijf. Dit zijn dan ook de personen binnen je bedrijf die je wilt betrekken bij ‘Employee Advocacy’ (medewerkers die jouw verhaal vertellen). Dit zijn de collega’s die je graag helpt om een Social Ambassador te worden.
7 stappen
Het lijkt allemaal al zo gewoon dat je medewerkers online de experts zijn voor je bedrijf. Offline zijn ze dat vaak wel; in gesprekken met klanten, tijdens het oplossen van problemen of in een uitdagende adviesrol. Met het combineren van off- en online expertise zorg je voor optimale ‘Employee Advocacy’. Vaak hebben we het hier niet eens over creëren van content maar documenteren van content. Vastleggen en dus vertellen wat je doet. Dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend, als bedrijf wil je medewerkers hierin faciliteren! Hoe pak je dit aan? Lees hieronder de 7 stappen die je kunt nemen.
1. Betrekken bij Content strategie
Zorg voor een waardevolle en uitvoerbare Content Strategie. Betrek bij het maken van een content strategie medewerkers uit diverse disciplines. Dus niet alleen management, marketing & communicatie maar ook sales, service, techniek, aftersales, backoffice en financiën.
TIP: Kies als je begint voor medewerkers die zelf actief zijn in Social Media, dit zorgt voor een spin-off richting andere medewerkers. Hierdoor creëer je uiteindelijk meer draagvlak.
2 Spread the word
‘Spread the word’! Presenteer de Content strategie en de Content kalender aan alle medewerkers. Je zult merken dat er bijzondere en schitterende ideeën ontstaan om de geplande content nog beter te maken of uit te breiden. Er worden ‘linkjes’ gelegd die op het eerste oog niet zichtbaar waren.
Tip: Weet dat je niet bekend om wat je doet, maar om het verschil dat je maakt.
Dit verschil wordt vaak gemaakt door medewerkers.
3. Bied hulp
Ondersteun en motiveer de medewerkers met het maken van content. Niet iedereen is in staat een blog te schrijven of voor de camera een verhaal te vertellen. Bied de juiste hulp, heb je die niet in huis, huur deze dan in.
Tip: soms vinden medewerkers het fijn om richtlijnen te hebben;
wat kan wel en wat kan niet? Denk ook aan de ’tone of voice’
of het inzetten van humor?
Betrek HRM en stel gezamenlijk een Online communicatie
of Social Media beleid vast.
4. Informeer
Zorg dat iedereen op de hoogte is van wat er online gebeurt. Dat kan door een simpel mailtje te sturen of een bericht in de Whats-app groep. Ga je een stapje verder, dan kun je denken aan het plaatsen van een beeldscherm in bijvoorbeeld het bedrijfsrestaurant of een centraal deel van het bedrijf. Laat hierop de online activiteiten zien.
Update 18 oktober 2019: LinkedIn kondigt aan dat je een keer per week je medewerkers kunt informeren over een geplaatst bedrijfsbericht. Introductie gefaseerd, herfst 2019. Lees mijn update op LinkedIn
5. Resultaten
Rapporteer in teammeetings de resultaten. Maak het een gezamenlijke uitdaging om het online bereik en de betrokkenheid te zien groeien.
Tip: Enthousiasmeer en complimenteer elkaar. Ook online!
Goed voorbeeld doet goed volgen.
6. Trainingen
Zorg voor een kick-off training die de medewerkers zelfvertrouwen geeft om een ‘Social Ambassador’ te worden. Ontbreekt er specifieke kennis bij bepaalde medewerkers, dan zorg je voor aanvullende opleidingen.
7. Follow up
Blijf trainen, medewerkers veranderen van functie of werkgever. De ontwikkelingen in Social Media gaan heel snel. Social Media never sleeps!! Hoe beter je medewerkers geïnformeerd zijn en meegenomen worden in de ‘journey’ van je bedrijf . Des te gemakkelijker ze ambassadeur worden en blijven.
Trainingen Social Ambassador van MIXmarketing
MIXmarketing geeft ‘Social Media Ambassador’ trainingen. (foto 2019: training bij Dynaf B.V.) Wil jij je medewerkers betrekken bij je Social Media activiteiten? Ze helpen om een ‘Social Ambassador’ te worden dan kom ik graag een incompany training geven. Mail mij op ria@mixmarketing.nl of bel/app +31 683030848. Toch eerst meer lezen? klik hier.
Ria Luitjes