topje ijsberg

‘Dé Content Redactie’: wat je ziet is het topje van de ijsberg. Wat zie je niet?

Content redactie, wat gebeurt er allemaal? Een kijkje in de keuken bij MIXmarketing. Om dit uit te leggen kan ik heel goed het vergelijk maken met de ijsschots, wat zie en wat zie je niet. Dit beeld is voor iedereen de perfecte metafoor.

Wat je ziet = topje van de ijsberg.Wat je ziet is een update met een verhaal en beeld dat jou aanspreekt. Waar je op wilt reageren met een like, love of misschien een waardevolle reactie.

Wat je niet ziet…. is de ijsschots onder water.

Kijkje in de keuken van ‘De Content Redactie’

Wat is er nodig aan voorbereiding om  waardevolle content te produceren? Sowieso is er een contentkalender met hierin thema’s de planning en de betrokken personen bij de content. Deze voorbereiding geeft de structuur aan en voorkomt ad-hoc werken.

Activiteiten

Onderwerp/boodschap

- Bedenken onderwerpen.
- Onderzoeken mogelijkheden.
- Wie wil meewerken aan bijvoorbeeld een interview.
- Wie kunnen we een quote laten geven als het gaat om actualiteit.
- Gesprekken voorbereiden, welke vragen moet je stellen om tot de boodschap te komen die je wilt vertellen.
- Gesprekken voeren online of fysiek op locatie (reistijd).
- Artikel, blog of persbericht schrijven.
- Opnemen quotes andere artikelen en bronnen vermelden.
- Even wegleggen, herschrijven en schrappen.
- Redigeren en altijd laten lezen door een ander (tekstblindheid).
- Laten accorderen door betrokkene, check op feiten.
- Akkoord door opdrachtgever

Beeldmateriaal

- Beeldmateriaal maken, bewerken en afstemmen.
- Beeldmateriaal zoekende past bij het onderwerp. dit kan via stock foto sites kopen of gebruik maken van gratis sites.
- Of bij gevonden beeld materiaal de maker vragen om toestemming voor het gebruik.
- Credit vernoemen in artikel

Website

- Plaatsen op website
Met beeldmateriaal, links, keywords en SEO-proof
- Of aanleveren eindredacteur als het gaat om een magazine
- Accorderen eventuele aanpassingen eindredacteur.

Social Media

- Bedenken verschillende begeleidende teksten voor de verschillende socialmediaplatforms.
- Bepalen welke betrokkenen personen en organisaties/bedrijven te taggen
- Inplannen in planningstools.
- Bewaken content reageren het gesprek aangaan (verschilt per site).
- We zeggen wel eens: na plaatsen begint het pas echt dan ontstaat het gesprek online.
- Opname in de rapportage over de zichtbaarheid, views en betrokkenheid.

Even een bericht in social media maken bevat dus veel meer ingrediënten, als we het hebben over een kijkje in de keuken dan dat je je wellicht in eerste instantie denkt.

Gelukkig zijn we de tijd voorbij dat dit werd gedaan werd door stagiaires. Het maken van waardevolle content is een combinatie van marketing, communicatie, journalistiek en creativiteit. Het is niet voor niets dat sommige bedrijven journalisten of schrijvers inhuren. En dan heb ik het niet over de nieuwssites. 

Ria Luitjes

Meer weten over de verschillende opties die MIXmarketing biedt? Neem contact op via de contactpagina en stel gelijk je vraag.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

On Key

Related Posts