3 ‘Take Aways’ voor elke ondernemer opgedaan op de Lifestyle beurs ‘Maison & Objet’ te Parijs.

Lifestyle beurs: ‘Maison & Objet’ te Parijs.

Wat is Maison & Objet? Sinds 1995 is Maison & Objet een van de meest toonaangevende evenementen voor professionals in de Lifestyle business. Een beurs met meer dan 3.000 merken, 85.000 bezoekers, waarvan meer dan 50% internationaal. twee x per jaar is de beurs een bron van inspiratie en geeft een kijkje in de huidige en toekomstige trends. Gezien het aantal exposanten is het duidelijk een populair evenement voor ondernemers, inkopers, producenten en groothandelaren. Het mag ook duidelijk zijn dat mijn bezoek van twee dagen niet een alles omvattend beeld geeft. In dit blog 3 ‘Take Aways’ ter inspiratie en lering voor ondernemers en liefhebbers van Lifestyle.

Take Away 1: Trends duren langer

Geïnspireerd en gebaseerd op de opmerking van Trendwatcher Ellen Greup, die ik ontmoette in de trein van Parijs naar de beurs ontmoette: ‘Trends duren langer, ze volgen elkaar niet meer zo snel op. Dit is ook zichtbaar op deze beurs’. Aldus Ellen. En ja………het klopt, nog steeds zien we op de beurs overal de ananassen en flamingo’s’ in allerlei kleuren en gemaakt van diverse materialen.

Het langer duren van een trend komt doordat veel mensen een trend leuk vinden of doordat een trend minder uitgesproken is, door bijvoorbeeld kleur of vormgeving.  Hierdoor raakt men er minder snel op uitgekeken. Het spreekt voor zich dat een ‘fashion trend’ korter is dan een interieur trend, de consument heeft geen zin om elke paar maanden een behangetje in de kamer te vervangen. Laat staan dat er genoeg budget is voor een nieuwe bank elk half jaar.

Wat zijn de trends voor 2018? Ik heb er hieronder 7 benoemd die je kunt gebruiken bij de inrichting van je winkel, webshop, horeca gelegenheid of ontvangstruimte.

7 Gespotte trends:

  • Variëren met fluweel; van bankstellen tot kussentjes.
  • Nieuwe pasteltinten, die dieper van kleur zijn maar ook ontstaan door recycling en hergebruik van afvalmaterialen.
  • Natuurlijk groen, van planten, liefst verticaal opgehangen of geplaatst op verticaal geplaatste plankjes. Maar ook groen in aardewerk, behang, stoffen of overige decoratie

 

  • Grijstinten gebruikt in verschillende materialen, die door de structuur en tint en lichtinval gaan lijken op het industriële gebruik van beton in interieurs. B.v. lampenkappen, tapijten, kussentjes, kleden.
  • Gebruik van natuurlijke materialen, hout, riet, wol, katoen, staal. Waarbij er opvallend veel rieten lampenkappen in verschillende vormen te zien waren.
  • ‘Pure Wood’, het gebruik van hout dat grof en ruw, maar wel glad is afgewerkt met behoud van de natuurlijke vormen.

 

  • Afval wordt gerecycled waardoor er prachtige tapijten, tassen, mandjes en andere gebruiksvoorwerpen ontstaan.

Take Away 2: Vloggers & Bloggers staan in de rij

Bedrijven met een uniek en waardevol verhaal hoeven geen vloggers of bloggers als ‘influencers’ uit te nodigen. Dit blijkt uit gesprekken die ik had met verschillende bedrijven vertegenwoordigd op de beurs.

 

 

Een voorbeeld hiervan is ‘Handed By’. ‘Handed By ‘maakt al 20 jaar gevlochten manden, tassen en woonaccessoires van gerecyclede materialen zoals plastic en bamboe. Deze worden geproduceerd in zelf uitgezochte fabrieken in Azië. Hiermee ondersteunen het bedrijf de lokale werknemer en zijn of haar familie. De banden zijn nauw, om de 6 weken is de eigenaresse van ‘Handed By’ in Azië, om de ontwerpen, de productie maar ook de productielijn te controleren. Een Fairtrade kenmerk/stempel heeft op dit moment geen toegevoegde waarde. Zij controleren en bewaken zelf of de regels, afspraken en de ideologie waarvoor zij staan wordt nageleefd. Denk hierbij aan, geen kinderarbeid maar juist educatie, het waarborgen van goede arbeidsomstandigheden en een goede betaling.

Terug naar de titel van deze ‘Take Away’; ‘vloggers en bloggers staan in de rij’. De ‘influencer’ wereld is dus omgedraaid. Bedrijven zoals ‘Handed By’ met een uniek en authentiek verhaal, worden benaderd door vloggers en bloggers om HET verhaal, hierdoor kunnen ze eisen stellen en keuzes maken, gebaseerd op het bereik en de samenstelling van de volgers van deze ‘influencers’.

 

 

 

Take Away 3: #omdenken. Niet de verkoop maar ‘het verhaal vertellen’ als (sales) target

Het verhaal……

Consumenten kopen graag een product met waarde, een verhaal waarover ze vrienden en familie iets kunnen vertellen en tegelijk een goed gevoel aan overhouden. Automatisch worden ze hierdoor een ambassadeur van het betreffende merk. Op de beurs maak ik kennis met het verhaal van ‘Jimmy Farley’ een Franse opticien.

fotocredit: website Jimmy Fairley

“Iedereen heeft het recht om het te zien”.

Tegenwoordig kunnen meer dan een miljard mensen op de wereld niet leren, werken of leven, omdat ze geen of beperkt zicht hebben. In samenwerking met goede doelen geeft deze Franse opticien, een minder bedeeld of armlastig persoon een nieuw bril voor elke verkochte ‘Jimmy Fairly’s’. Zij noemen dit: ‘Buy one, Give one’. Dan hangt er zeker ook wel een prijskaartje aan de monturen van deze retailer? Nee, juist niet. Door de monturen zelf te ontwerpen en te vervaardigen, zijn ze onafhankelijk en opereren los van het traditionele systeem. Deze werkwijze blijkt succesvol, de kosten dalen en is er budget beschikbaar voor ‘Buy one, Give one’.

#omdenken in belonen

Een ander opvallend beleid in deze organisatie is de target setting en het bijbehorende bonus stelsel. Het winkelpersoneel, dus de verkopers zijn de aangewezen personen, om het verhaal van je organisatie te vertellen. De verkopers van Jimmy Fairley’s worden niet afgerekend op het aantal verkochte monturen, maar op de tijd die ze met klanten in gesprek zijn, om HET verhaal te vertellen. Het is een hele andere benadering dan de meeste bedrijven gewend zijn en je moet er zeker lef voor hebben. Eén ding is zeker, deze manier van belonen geeft je personeel de kans om het verhaal uitgebreid en grondig te vertellen, zodat het beklijft bij klanten. Gevolg is dat deze klanten ook weer het verhaal verder vertellen face-to-face en online. Hier ontstaat de kracht van ‘Word of Mouth reclame’ en is, zoals nu blijkt, adverteren niet nodig.

 

Dit zijn slechts 3 ‘Take Away’s uit een enorm aanbod, in 7 hallen van 3.000 exposanten met allemaal een eigen verhaal en vele producten. Wil je zelf deze beurs bezoeken? Dan kan dat van 7-11 september 2018.

Ria