In 7 stappen naar een Content strategie

Voor mij is een Content strategie en een Content kalender, die onderdeel uitmaakt van de strategie een ‘no brainer’. In de praktijk blijkt dat dit voor veel bedrijven of organisaties niet het geval is.

In 7 stappen naar een Content strategie

Content en dus Content Strategie, is mijn ding. Of ik het nu zelf creëer, redigeer, mede-produceer of mijn kennis overdraag. Maar ook kan ik genieten van gedeelde of zelf geproduceerde content die naadloos past in de Marketing- & Communicatiestrategie van een bedrijf of instelling. Voor mij is een Content strategie en een Content kalender, die onderdeel uitmaakt van de strategie een ‘no brainer’. In de praktijk blijkt dat dit voor veel bedrijven of organisaties niet het geval is.

Content strategie is gericht op je publiek

Een goede Content strategie kan richting geven aan je Marketing en communicatiedoelstellingen. De Content Strategie geeft aan wie je wil zijn; een ‘thought leader’, een ‘influencer’ of wellicht de deskundige betrouwbare partij/partner?! Bij de Content strategie richt je je op een publiek of lezers publiek. Bij de Marketing en communicatiestrategie richt de activiteiten op een doelgroep. Het publiek van je content strategie is breder dan je doelgroep. Je publiek kan je doelgroep beïnvloeden.

Bedenk wat belangrijk is, plan wekelijks 2 uurtjes in

Neem voor het maken van je Content strategie de tijd. Bedenk wat belangrijk is. Dit is cruciaal anders is het verloren moeite. Plan wekelijks 2 uurtjes in je agenda en begin gewoon. Vaak gaan we op in de hectiek van de dag en levert publiceren van goede content onnodige stress op omdat er geen ideeën zijn, er is geen consistentie of de samenhang met andere content ontbreekt. Gevolg er wordt er niets geplaatst.

Als het bovenstaande herkenbaar voor je is heb je mogelijk iets aan de volgende 7 stappen die ik zelf gebruik voor de invulling van Content strategie voor mijn klanten:

De 7 stappen naar een waardevolle Content strategie

1. WHY

Waarom zou je content willen delen? Sluit de content aan bij je missie? De WHY van Simon Sinek is hier heel handig in te zetten.

  • Hij stelt dat: ‘elk bedrijf dat haar ‘why’ niet scherp kan formuleren ook geen producten kan ontwikkelen die beklijven en succes hebben’.
  • ‘Alles begint met een ‘why’ van de organisatie of het product’, volgens Synek.

Waarom is goede content belangrijk?

  • Het is de kapstok voor je organisatie om effectief online te communiceren en te interacteren met je doelgroep.
  • Er is geen geen vertrouwen meer in reclame maar wel in geloofwaardige content.
  • Content is de motor van je Social Media, zonder content blijft je ‘feed’ leeg.
  • Door veel content te genereren rondom je producten en services creëer je autoriteit/deskundigheid.

2. WHO

Met de juiste content bereik je het juiste publiek. Voor wie maak je de content? Wie is je publiek? Dit is niet je potentiele klant zoals hierboven al omschreven, dit is een veel breder publiek die van invloed is op je potentiele klant. Maar ook bij de WHO dien je in te vullen wie je betrekt bij de content creatie binnen je eigen organisatie? ‘Employee advocacy’. Of wie gaat de uitvoering verzorgen?

3. WHEN

Wanneer deel je content? Voor het invullen van de WHEN, maak je gebruik van een plantool deze tool wordt ook wel genoemd: Contentkalender. Deze content kalender brengt structuur in je activiteiten, overzicht en rust voor een heel jaar. Naast de WHEN staan ook de WHERE, HOW & WHAT vermeld op de kalender.

4. WHERE

Waar deel je de content? Welk communicatiekanaal, via welk Social Media platform ga je de content delen, van welk platform maakt je publiek gebruik, maar ontdek ook waar je combinaties kan maken?

5. HOW

Hoe kan je dat het beste doen, welke vorm/type content kies je, welke vorm past het beste bij je publiek? Ga je voor een Blog, een video, een foto of een andere vorm? Je keuze is ook weer bepalend voor het budget dat je nodig/beschikbaar hebt.

6. WHAT

Wat wil je bereiken, bekend staan aan als een ‘Thought leader’ & ‘influencer’? Wat communiceer je? Sluit het aan bij je missie is het in lijn met je branding guide ? Al nagedacht over de employee branding van je bedrijf?

7. CHECK

Aanvullend op de 6 W’s volgt er een ‘vreemde eend in de bijt’ namelijk een ‘C’ van CHECK. Verzorg de redactie op de aanwezige content, is het budget goedgekeurd wat is de bijdrage aan de marketing en communicatie doelstellingen? Zijn er kpi’s samengesteld??

 

De HOW ter inspiratie

Om je op weg te helpen met de HOW in deze 7 stappen, geef ik je hier een lijstje, in willekeurige volgorde, van 20 ‘type content mogelijkheden’:

  1. Product launch of uitbreiding dienstverlening in een bepaald land of gebied
  2. Evenement van je bedrijf
  3. teamuitje voor op FB, geeft aan een happy team. onderdeel van employer branding
  4. Testimonial van je huidige klanten
  5. Een award / nominatie door een gewestigde intelling of branche organisatie
  6. Een keurmerk dat je bedrijf (weer) heeft behaald
  7. Een video van je bedrijf, afdeling, ‘how to’
  8. Een blog (gast blog) of een review op een blog cq artikel
  9. Persbericht over je bedrijf/organisatie
  10. White paper met tips, stappenplan of kennisdeling
  11. Event in de branche dat interessant is voor jouw publiek
  12. Marktonderzoek uitkomsten
  13. De dag van…  elke dag van het jaar heeft een thema
  14. Vakanties en feestdagen
  15. Een seminar dat je bijwoont en jer ervaring deelt met je publiek
  16. Artikel in magazine, maak een foto van het artikel en zet de pfd op je website of link naar het online artikel
  17. Workshops, Seminars die je organisatie organiseerd of bijwoond
  18. Beurzen waarop jouw bedrijf een stand heeft
  19. Sponsoring van b.v. een maatschappelijk verantwoord project
  20. Trends en ontwikkelingen in je branche
  21. Boek publicatie van je zelf of een boek dat betrekking heeft op je orgnisatie
  22. E.t.c.

Het maken van een Content strategie doe je niet op vrijdagmiddag om 4 uur. Plan twee uur per week een moment in je agenda en ga aan de slag. Deel je vorderingen met je collega’s. Het zal je verbazen hoeveel input zij kunnen leveren in dit proces.

Meer weten

Wil je meer weten over Content strategie en de Content kalender, ben je op zoek naar ondersteuning of coaching, of benje geïnteresseerd in een training (in-company of met open inschrijving)? Kijk dan gerust bij de button trainingen op deze website, stuur een mail aan ria@mixmarketing.nl of bel +31 6 83030 848.

Ria

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts