Volgens onderzoek van LinkedIn: ‘buzzwords vermijden’!
Jaarlijks doet LinkedIn onderzoek naar de te veel gebruikte ‘buzzwords’ in LinkedIn profielen. Het is volgens aanvullend onderzoek van LinkedIn van belang om deze woorden in 2017 te vermijden, omdat ze niets zeggen over hoe goed je bent in je werk.
Zie hieronder de lijst die LinkedIn heeft gepubliceerd. ‘
- Specialized
- Leadership
- Passionate
- Strategic
- Experienced
- Focused
- Expert
- Certified
- Creative
- Excellent
Oeps ik heb/had nummer 9: creatief in mijn profiel……… en nu??’.
Waarom gebruiken we deze woorden op ons profiel?
Volgens LinkedIn ligt de oorzaak in deze 4 punten:
1. Gemak
Het kiezen voor ‘buzzwords’ kost minder tijd, je hoeft minder na te denken en lijkt daarom vaak de meest geschikte aanpak.
2. Iedereen doet het
We hebben op het profiel van onze collega’s gezien dat ze buzzwords gebruiken. Zij hebben in jouw ogen al een expert status op LinkedIn verworven. Dan neem je al gauw aan dat ze de juiste dingen doen.
3. Er bij horen
Soms is een buzzword in een bepaalde branche of industrie populair. Het gebruiken van deze buzzwords geeft dan aan dat je behoort tot een bepaalde groep of industrie.
4. Uiterlijk
Buzzwords worden vaak gebruikt om deskundig over te komen, zeker als we niet erg zeker zijn over onze professionele prestaties. Schrijven over jezelf is een behoorlijke uitdaging. Het gebruik van buzzwords is een manier om details te vermijden.
Creative Allround marketer is nu Allround Marketer?
Terug naar mijn eigen constatering. Ik betrapte mijzelf dus op het gebruik van een woord op deze ‘buzzwords lijst’. Het is slechts een 9e plek, maar toch. Creative Allround marketer is nu Allround Marketer.
Wat spreekt jou meer aan?
Creative Allround Marketer spreekt m.i.z. meer tot de verbeelding. Zeker ook omdat ik regelmatig te horen krijg dat ik erg creatief ben. En hier zit nu net het verschil: Dit moet ik dus laten zien op mijn profiel via projecten, blogs en in de summery en niet via het toevoegen van een woord!!
Uiteindelijke boodschap: val op met je profiel!
De uiteindelijke boodschap is: Zorg dat je met jouw profiel opvalt, t.o.v. 1 miljoen profielen die zichzelf beschrijven b.v. als ‘excellent’ als het betrekking heeft op het werk dat ze doen.
Meer weten…..
Meer weten over LinkedIn of de kleinschalige ‘huiskamer’ workshops die ik geef. Stuur mij gewoon een mail ria@mixmarketing.nl of vul het contactformulier in.
[contact-form-7 id=”5236″ title=”Contact formulier MIXmarketing”]
Wil je meer over mij weten, dan nodig ik jou uit om mijn LinkedIn profiel te bekijken en mij vervolgens een connectie verzoek te sturen.
Tip: doe dit met een kort persoonlijk berichtje. Bijvoorbeeld:
Hoi Ria, ik las je blog op je website en zag je profiel op LinkedIn. Ik ben geïnteresseerd in……/ ik denk dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen of bijv. ik wil je graag toevoegen aan mijn netwerk.
Ook interessant om te lezen: