Vandaag, 30 juni 2022 is het Social-Media dag. Is dat belangrijk? Nee helemaal niet. Alleen zet het mij wel aan het denken, aangezien ik veel met Social Media doe voor mijn bedrijven. Het is inmiddels verweven in bijna alles wat ik doe.
Opleiding bij de buren
In 2009 startte ik in de Cariben, waar ik toen woonde, met het zakelijk inzetten van Social Media. Nederland zat toen nog massaal op Hyves. Om goed van start te gaan volgde ik vanaf Curaçao een uitgebreide opleiding bij de buren. Ja, bij de buren want het zijn de Amerikanen die met dit soort ontwikkelingen voorop lopen. Dat is nog steeds zo en dus erg handig als je op zoek bent naar trends in het vakgebied. Door het gebrek aan opleidingen gingen mijn klanten uiteindelijk zelf vragen om opleidingen. Door de jaren heen heb ik heel wat trainingen en workshops ontwikkeld en gegeven. Nog steeds geef ik Content Strategie trainingen waarbij Social Media een van de 7 stappen is om van A naar B te komen.
Adoptiecurve
Jaren geleden was het voor mij al duidelijk dat Social Media een absolute aanvulling zou zijn op de marketingactiviteiten voor mijn bedrijf MIXmarketing. En eveneens ook voor veel van mijn klanten. Echter, 13 jaar geleden bleek de adoptiecurve wel iets langer. Ik herinner mij nog heel goed een gesprek bij een Telecom bedrijf. Zij durfden het destijds niet aan om in Social Media te gaan, uit angst voor negatieve dingen die mensen dan makkelijk konden zeggen over hun dienstverlening. Pas jaren later zijn zij actief Social Media op gegaan . Met name op het gebied van service kregen ze via Facebook een goede naam.
Negatieve effecten
Negatieve effect van Social Media ontstaat door trollen, het anoniem stalken, fake nieuws, gebrek aan privacy en de afzeikcultuur. Het overkomt mij ook. Zeker de anonieme reacties zijn lastig. Het geeft een gevoel van onzekerheid. Maar in al die jaren lukt het toch aardig om hier goed mee om te gaan. Wat mij wel opvalt, is dat steeds vaker mensen met een voorbeeldfunctie zoals politici zich hieraan schuldig maken. Ook hoor je vaak dat mensen online anders zijn dan in het echt. De verlegenheid/schaamte om iets te zeggen, of beter gezegd door het typen, verdwijnt door het schermpje.
Van generiek naar specialisten
De trollen, fake accounts en pagina’s waren er 13 jaar geleden dus ook al. Met de groei van Social Media is de negativiteit wellicht gelijkwaardig toegenomen. Het marketingvak veranderde van generieke werkzaamheden en breed inzetbaar naar specialisten voor elk onderdeel. Voor verschillende delen van mijn werk huur ik nu de juiste professionals in. De veranderingen gaan zo snel dat het niet meer bij te houden is.
Digitale klantreis – customer journey
Wat heeft het mij gebracht? Heel veel! Ik heb veel bedrijven mogen meenemen op de digitale klantreis voor hun online zichtbaarheid. Dit door middel van een goede Content Strategie. Ik leer ze online het gesprek aan te gaan. Dat gaat in de ene branche wat beter dan de andere. Daarbij verschilt het ook per platform.
Van Global naar local.
Social Media, en met name de uitwerking hiervan, heeft mij dus veel gebracht. Het heeft de grote wereld, klein gemaakt. Een voorbeeld is hiervan mijn Global Dutchies platform. Een platform waarin ik Nederlandstalige vrouwen over heel de wereld met elkaar verbind. Het zijn aan de ene kant ondernemers in het toerisme (accommodatie-eigenaren, touroperators, etc) en aan de andere kant ook degene die op zoek is naar de mooiste plekken ter wereld. Via de verschillende Social Media platforms, 7 stuks in totaal, gekoppeld aan dit platform komen de vrouwen van over de hele wereld via verschillende kanalen met elkaar in contact. Ook in de twee jaar corona. Je kunt dus zeggen met Global Dutchies van Global naar Local.
Kansen creëren, zien en pakken
De connecties die ik via het platform maak, zijn inspirerend en dat is uiteindelijk ook mijn drive. Voor mij biedt dit platform de kans om mogelijkheden te creëren, kansen te zien, en ook kansen te durven pakken! Onlangs ben ik mede-eigenaar (50/50) geworden van Agriturismo Anna-Rosa in Toscane, Italië. Deze kans is door het platform ontstaan omdat mijn huidige business partner al vanaf de start lid is van het platform.
Daarnaast vink ik ook mijn Bucketlist af – die door corona wel langer is geworden ;-). Zo ga ik deze zomer op Game Drive in Zuid- Afrika. Natuurlijk heb ik dat geboekt bij een Global Dutchie(s) van het platform. Het mooie is dat ik blindelings vertrouwen hebt dat dit een geweldige reis gaat worden.
#Givingback
Het biedt ook een kans om iet terug te doen voor andere vrouwen, samen met duizenden andere vrouwen. Met een klein bedrag per jaar, dragen we gezamenlijk bij aan twee educatieprojecten voor meisjes en vrouwen waarvan een stichting in Zambia en een stichting in Brazilië. Opgezet en geleid door, hoe kan het ook anders, twee Nederlandse powervrouwen. #empowerment
Kijk naar de kansen
Kortom negeer de negatieve aspecten, kijk naar de kansen die het jou biedt. En dat is niet van vandaag op morgen, daar moet je voor werken! Daar moet je een naam voor opbouwen. Dat gaat in stapjes: mensen zien je, gaan je volgen, gaan je vertrouwen, gaan een gesprek een en gaan zaken met je doen. En dat is in de 13 jaar dat ik intensief met Social Media bezig ben niet veranderd.
Fijne Social Media dag! En alvast een fijne zomer.
Ria luitjeshttps://mixmarketing.nl/2022/06/30/social-media-dag/
2 reacties
Mooi verwoord. Alweer 13 jaar. Heel veel gebeurd in die tijd! En vooral ook in jouw werkveld. Fijne tijd in Zuid Afrika. Ook weer zo’n verrassende connectie!
Kansen pakken! Dat doe je goed!
Dank je wel Anneke,
Zeker verrassende connectie, maar zo heb ik er zoveel.
Btw: Jij was één van de mensen die zie dat ik workshops/trainingen moest gaan geven 😉