Sponsoring op Curacao: Imagebuilding of IYO?

Eind 2008 ben ik op Curacao aangekomen. Mijn idee was om na 19 jaar fulltime werken o.a. in de Marketing & Sales een sabaticle te houden. Leuke dingen doen waar ik al lang geen tijd meer voor gehad had zoals fotograferen, nieuwe mensen ontmoeten, cultuur ‘opsnuiven’ (zoals een marketeer betaamt), sporten maar ook vrijwilligerswerk. Eigenlijk sta je dan veel meer open voor je omgeving en zie je veel kansen om je heen.

Eind 2008 ben ik op Curacao aangekomen. Mijn idee was om na 19 jaar fulltime werken o.a. in de Marketing & Sales een sabaticle te houden. Leuke dingen doen waar ik al lang geen tijd meer voor gehad had zoals fotograferen, nieuwe mensen ontmoeten, cultuur ‘opsnuiven’ (zoals een marketeer betaamt), sporten maar ook vrijwilligerswerk. Eigenlijk sta je dan veel meer open voor je omgeving en zie je veel kansen om je heen. Al snel waren de plannen om weer iets te ondernemen gereed. Dat is dus niet gelukt en in september 2009 ben ik dan ook gestart met marketingbureau MIXmarketing.

Vrijwilligerswerk

Het eerste wat mij ‘marketingwise’ opviel en waar je zelf al snel betrokken bij raakt als je je vrijwillig ergens voor inzet is; sponsoring. Het is fijn dat veel bedrijven bereid zijn een evenement te sponsoren. Zelf sponsor ik zowel met geld als met kennis en tijd. Dit doe ik, omdat mijn intuitie aangeeft dat het goed is, doordat bevriende relaties op een of andere manier ook betrokken zijn en ik iets doe voor het eiland zonder dat er een commercieel belang aan vast zit of……….is het toch anders en is het ‘image building’ voor mij als persoon en dus voor mijn eigen zaak!?

Wie er op let ziet dat alle evenementen of stichtingen op het eiland worden gesponsord door een of meerdere, grote of kleinere bedrijven. Ik heb geprobeerd de strategie van sommige bedrijven te ontdekken; wie sponsort er veel, wie sponsort er soms. Hebben ze een duidelijke doelgroepkeuze gemaakt? En benaderen ze hun doelgroep dan met een thema zoals sport, zo ja, welke sport is dat dan? Kiest men voor iemand met een voorbeeldfunctie op Curacao? Of heeft een bedrijf juist gekozen voor een sociale insteek zoals armoedebestrijding, kind of educatie?

Voor veel bedrijven op Curacao is het heel erg moeilijk om de juiste keuzes te maken. Ik denk dat het komt omdat met sponsoring relaties te vriend gehouden worden. Iedereen creeert IOY (I owe you) bij elkaar. Iedereen heeft iedereen nodig, relaties opbouwen duurt lang, die moet je koesteren en daarnaast kom je natuurlijk elkaar overal weer tegen!

Wat vind jij? Is Sponsoring op Curacao een vorm van ‘image building’, is het een IOY of is het voor jouw bedrijf een wezelijk onderdeel van de marketingstrategie?? En waarom??

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

On Key

Related Posts

B&B cover Vogelwijk MIXmarketing

B&B’s in de Vogelwijk Den Haag

B&B’s – Voor de Vogelwijk interviewde ik 5 Bed & Breakfast eigenaren over een B&B starten, de lol ervan en de invloed van corona. Met dank aan Karen Sjouke van B&B Beach & City, Ilonka Sillevis Smit van Ilonka’s B&B, Monique Chabot van B&B de Pimpelmees, Ina Flohil van B&B @ the beach  en Jeanette Lohman van B&B Near the sea.

clubhouse MIXmarketing apps media

Wat is nieuw in Medialand. De nieuwste App: Clubhouse

Clubhouse. Wat is nieuw in medialand? Waar praten je collega’s of je (klein)kinderen over? Je kent het wel. Weer een nieuwe app, waarbij je denkt, wat moet ik er mee? Ik heb daar toch geen tijd voor! Een app die online bepaalde groepen mensen met gelijke interesses bij elkaar brengt. Waar mensen graag lid van worden door dat ze bang zijn dat ze iets missen.

interview duurzaamheid CA+ spanningsveld AVG en circulariteit

Interview: Spanningsveld tussen vertrouwelijke archiefvernietiging en duurzaamheid

Voor FNOI INFO winter editie 2020, interviewde ik Martin van Tuijl, Sourcing Director Recycled Fiber Europe bij ESSITY. Hij is verantwoordelijk voor de toevoer van oudpapier voor tien fabrieken van Essity. ‘In deze fabrieken produceren zij hygiënematerialen, zoals toiletpapier en tissues. Oudpapier is een belangrijke grondstof die we daarvoor gebruiken. Wereldwijd koopt Essity jaarlijks twee miljoen ton oudpapier in. Europa is goed voor de helft daarvan. Zij zijn marktleider op het vlak van de verwerking van hoogwaardige papiersoorten.’