ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria Luitjes

Interview met powervrouw Leontine Smith van Smith communicatie

Het geheim van Smith (communicatie)

Door Ria Luitjes geschreven voor het Vogelwijk magazine maart 2020  

Smith Communicatie – Leontine Smith (47), is een Haagse die in totaal al zo’n 35 jaar in de Vogelwijk woont. Ook meerdere van haar familieleden wonen in onze wijk. Leontine is in Den Haag een bekende verschijning met haar PR bureau, dat niet alleen landelijke en regionale publiciteit realiseert voor tal van opdrachtgevers, maar tevens diverse congressen en evenementen organiseert. Tijd voor een gesprek met deze Smith, weliswaar met ‘th’ geschreven, maar gewoon op z’n Hollands uitgesproken. Locatie: het kantoor van haar bedrijf Smith Communicatie in het Statenkwartier.

 

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria Luitjes

Wie is Leontine en hoe ben je in de Vogelwijk beland?

,,Ik ben in 1972 geboren in Scheveningen. Toen ik vijf jaar was, ben ik met mijn ouders en zusje verhuisd naar de Vogelwijk. Daar heb ik tot mijn twintigste gewoond aan de Sportlaan 247, tegenover de Bosjes van Pex. Daarna ben ik op kamers gegaan in de Parkstraat en vervolgens gaan samenwonen in Scheveningen met mijn partner Mark van der Snel. Daar hebben we zo’n vijf jaar gewoond, vlakbij het Circustheater. Twintig jaar geleden hebben we ons huis aan de Zwanenlaan gekocht. Onze zoon Max is daar 16 jaar geleden thuis geboren. Nog steeds wonen we hier met veel plezier.’’

,,Als je de jaren optelt, woon ik dus ruim 35 jaar in de Vogelwijk. Als kind heb ik op de O.G. Heldringschool gezeten en mijn middelbare school was het 1e VCL. Daarna ben ik Communicatie Management gaan studeren aan de Haagse Hogeschool. Met uitzondering van een studentenuitwisseling van vijf maanden in Gent heb ik altijd in Den Haag gewoond. Geboren, getogen, gestudeerd en werkend in en voor Den Haag. Na mijn studie en voordat ik ondernemer werd heb ik vijf jaar in loondienst gewerkt bij een ander PR bureau in Den Haag. Naast het runnen van mijn eigen bedrijf met zeven medewerkers ben ik tevens acht jaar lang onbezoldigd bestuurslid geweest van MKB Den Haag. Je kan dus wel zeggen dat ik in meerdere opzichten 100% Haags ben!’’

Er wonen meer Smith’s met th in onze wijk. Is dat familie?

Interview vogelwijk Leontine Smith Ria Luitjes,,Jazeker! De familie Smith woont al vanaf de Tweede Wereldoorlog in de Vogelwijk. Mijn opa woonde op de Sportlaan en mijn ouders Jan & Ivonne Smith wonen in de Eendenlaan. Hier vieren zij dit jaar hun 50-jarig huwelijk! Daarnaast wonen ook mijn twee ooms met hun familie hier in de wijk. Bijna allemaal ondernemers, zo ook mijn vader. Hij had vroeger kantoor aan huis, dus het ondernemerschap is mij met de paplepel ingegoten. Er kwamen altijd wel klanten bij ons thuis, die ik, toen ik daar oud genoeg voor was, ontving en een kopje koffie aanbood, en dat in meerdere talen!’’

 

Wat betekent het ondernemerschap met Smith Communicatie voor jou?

,,Het geeft je aan de ene kant veel vrijheid, maar aan de andere kant is het ook echt knetterhard werken en je hebt veel verantwoordelijkheden. Soms zeg ik gekscherend als ik 100 dingen tegelijk moet doen: dan had ik maar in loondienst moeten blijven. Maar na vijf jaar in loondienst heb ik er in 2003 juist bewust voor gekozen om eigen baas te worden en heb ik Smith Communicatie opgericht. Voor mij als ondernemer is het belangrijk dat we als bureau groeien in het soort opdrachtgevers en dat we voor hen het verschil maken. Onze kracht is juist dat we een compact en daarmee daadkrachtig bureau zijn. Het bedrijf runnen doe ik trouwens niet alleen. Tuurlijk, het draagt mijn naam en ik ben het gezicht. Maar we doen het als een team, samen met alle medewerkers. De samenstelling van het team is daarmee heel belangrijk. Gelukkig heb ik een zelfsturend team, dat bestaat uit alleen maar toppers. Dat is een groot voordeel want als ik niet op kantoor ben, loopt alles gewoon door.’’

Wat is het geheim van Smith?

,,Aandacht. Dat is het geheim van Smith. Aandacht geven aan onze opdrachtgevers, aan hun stakeholders, aan onze eigen relaties en aan elkaar. Daarmee zorgen we voor de publiciteit en (online) zichtbaarheid die onze klanten wensen, door het bedenken en uitrollen van PR-campagnes en de organisatie van evenementen. Aandacht is eigenlijk de rode draad in alles wat we doen. Vanaf het moment dat de klant binnenkomt moet het gewoon een warm bad zijn tot het moment dat de opdracht klaar is. Er wordt regelmatig gevraagd: hoe doen jullie dat toch, met zo’n compact team al die landelijke publiciteit regelen? Op een gegeven moment heb ik geantwoord….. tja dat is het geheim van Smith (met een knipoog). Dat geheim zijn we gaan vertellen in bijeenkomsten die we onder dit motto hebben georganiseerd voor geïnteresseerden en vakgenoten. Maar wij zijn geen opleidingsinstituut. Wij zeggen niet hoe je het moet doen. We vertellen alleen maar hoe wíj het hebben gedaan. We hebben hiermee inmiddels al tientallen relaties en vakgenoten geïnspireerd en de kennis die ze bij ons hebben opgedaan kunnen zij weer inzetten om hun eigen klanten beter te bedienen.’’

Heb je nog last van de economische crisis gehad?

,,Er is eigenlijk nóg een geheim van Smith en dat is gelijk ook de kracht van ons bedrijf. We zijn zoals eerder gezegd al die jaren bewust een kleine organisatie gebleven. Ik heb tijdens de crisisperiode gemerkt dat bedrijven zelfs bewust kozen voor een stabiel en compact bureau. Last van de crisis hebben we dan ook eigenlijk niet gehad. Een grote potentiële klant vertelde laatst dat hij via-via bij ons terecht is gekomen. Hij zocht een compact team en vooral jong, succesvol en talentvol. Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Ik merk daarnaast dat opdrachtgevers steeds vaker kiezen voor compacte bureaus met veel gecombineerde kennis in huis in plaats van voor een ZZP’er. Wij werken altijd in teams en juist bij PR en de organisatie van events is het hebben van meerdere inzichten en aanvliegroutes een groot voordeel. Compact blijven en wel groeien in het type opdrachtgevers, dat is de kunst! Een mooie mix dus tussen het verzorgen van de PR voor Haagse initiatieven en events, werken aan de marketingcommunicatie voor internationale opdrachtgevers die in Nederland actief zijn en het organiseren van evenementen voor diverse kennisorganisaties. Ik vind het super dat we nu bijvoorbeeld werken voor Legoland Discovery Center in Scheveningen, dus in feite voor Merlin Entertainments. Dat is wel na Disney het grootste entertainmentbedrijf ter wereld.’’

Zijn Den Haag en Smith Communicatie onlosmakelijk met elkaar verbonden?

‘Ja, wij zijn hier gevestigd, dit is ‘our hometown’. Wij weten veel van het reilen en zeilen in Den Haag. Wij werken voor en achter de schermen aan veel projecten die Den Haag nationaal op de kaart zetten. Daarbij werken we samen met Haagse leveranciers en partners. Zo hebben wij de PR gedaan voor De Pier, de Haagse markt en organiseren wij al vier jaar hét Haagse ondernemersevent Den Haag Onderneemt. Nu werken we bijvoorbeeld aan de opening van het Leonardo Royal Den Haag Promenade hotel en de start van de herontwikkeling van het voormalige Stationspostgebouw aan de Waldorpstraat. Er zijn zoveel mooie dingen te doen en we hebben al zoveel moois gedaan, zoals het verzorgen van de PR rondom het staatsbezoek in 2016 van koning Filip en koningin Mathilde in opdracht van de Belgische ambassade. Maar we werken ook al jaren voor NederlandSchoon en verzorgen sinds vorig jaar de PR voor de Tong Tong Fair op het Malieveld.’

Ik zag foto’s van jou met Koningin Maxima

,,Dat was voor de Koning Willem I prijs. We hebben negen jaar lang de PR voor de Koning Willem I Prijs mogen doen. De erevoorzitter was Willem-Alexander. Toen hij koning werd, moest hij alle nevenfuncties neerleggen. Koningin Máxima nam zijn taak als voorzitter over. Zij wilde graag voorafgaand aan de uitreiking een gesprek met de betrokkenen, dit keer ook met de organisatoren en degene die de communicatie verzorgde. Dat was ik dus. Samen met twee andere vakgenoten en Klaas Knot, president van de Nederlandsche Bank, hadden we een enerverend gesprek met de koningin.’’

,,Het Koningshuis is ook iets typisch Haags. Ik zat bij de prinsen Constantijn en Friso op de middelbare school. Willem-Alexander was inmiddels aan het studeren. Prinses Beatrix kwam gewoon als moeder kijken naar de theatervoorstellingen op school. Als je in Den Haag woont, groei je er gewoon mee op en kijk je er niet meer van op. Net zoals nu met de prinsesjes op het Christelijk Gymnasium Sorghvliet. Gelukkig hier geen taferelen zoals in Engeland.’’

Wat staat er dit jaar op de kalender aan mooie Haags evenementen?

,,Den Haag heeft twee mooie sportevenementen in mei en juni. De Invictus Games en de Special Olympics Nationale Spelen. Voor sommigen is het een beetje verwarrend, maar het zijn twee totaal verschillende evenementen. De Invictus Games, het initiatief van de Britse prins Harry, is een sportieve krachtmeting voor zo’n 500 oorlogsveteranen die een lichamelijk of geestelijk trauma hebben opgelopen. Die Spelen worden in mei in het Zuiderpark gehouden. In juni vinden op verschillende locaties in de stad de Special Olympics Nationale Spelen plaats voor 2.000 mensen met een verstandelijke beperking. Voor dat evenement zijn wij verantwoordelijk voor de PR-strategie en uitvoering. Daar zijn we allemaal binnen Smith Communicatie erg trots op!’’

Meer interview lezen? Klik hier

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts

data privacy week 2024

Data Privacy Week 2024 voor CA+

MIXmarketing organiseert voor de gecertificeerde CA+ bedrijven de Data Privacy week. De Gecertificeerde bedrijven willen iedereen bewust maken van de schat aan gevoelige informatie die

Branchedag 2023 Lejeune association management

Branchedag 2023 Lejeune

Voor Lejeune Association Management zat ik in de organisatie van de Branchedag 2023. Samen van elkaar leren en elkaar inspireren. Met elkaar werken aan de