Ondernemen in coronatijd interview ria luitjes

Ondernemen in coronatijd – de impact en de toekomst

Toekomst  en ondernemen in Corinatijd – De Coronamaatregelen hebben veel impact op ondernemers in Nederland. De één ziet zijn/haar omzet dalen, tot soms wel nul euro, maar voor anderen ontstaan er nieuwe kansen, dus nieuwe omzet. Ik vroeg een aantal ondernemers uit onze wijk die het afgelopen jaar – door mij als redacteur van het Vogelwijkblad – zijn geportretteerd hoe het hen in deze tijd vergaat. Welke impact hebben de beperkingen van de crisis op hen en hoe zien zij de toekomst voor hun bedrijf en/of branche?
 

Door: Ria Luitjes

Interview ondernemen in corona tijd - Ria Luitjes
Ondernemen in coronatijd vogelwijk -interviews Ria Luitjes

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesHedy Schoenmaker, restaurant Appels en Peren

(interview in wijkblad december 2018)

„Met Appels & Peren zaten we heerlijk in de flow tot we op zondag 15 maart te horen kregen dat we dicht moesten. Na de eerste schrik leek het ons wel een mooi moment om de zaak op te knappen. Zo gezegd, zo gedaan. Na het klussen zijn we open gegaan voor ‘take away’. Ik dacht: baat het niet dan schaadt het niet. Alle medewerkers konden doorwerken, want de regering betaalde een deel van de salarissen. Vanaf het begin liep het eigenlijk heel aardig. Geen omzet als voorheen, maar toch voldoende om de rest van de salarissen en de vaste kosten te betalen. Tot op de dag van vandaag loopt het nog steeds prima en ben ik niet ontevreden. Ik denk dan ook dat onze gasten het ons erg gunnen en hun ‘tentje’ missen. Zelf heb ik regelmatig slapeloze nachten over de zorg of ik mijn mensen kan blijven betalen. Dat is voor mij het belangrijkste.”

Toekomst

„Anderhalve meter afstand houden is redelijk onwerkbaar in de horeca. Ik heb schermen gekocht om tussen de tafels te plaatsen. De hygiëne- en veiligheidsregels volgen we zo goed als mogelijk is, maar ik ben niet van plan om hierin door te slaan. Gewoon normaal blijven doen met gezond verstand, dat is mijn motto. Bij ons in de zaak dragen we geen mondkapjes of andere ziekenhuis-achtige zaken. Wij zijn horeca en bij ons kom je voor de gezelligheid. Persoonlijk denk ik dat mensen die erg bang zijn, sowieso nu niet bij ons in de zaak komen. Iedereen moet doen wat hem of haar goed lijkt. Voor nu roeien we met de riemen die we hebben en zijn we druk met het continu aanpassen van de procedures. Wel vrees ik dat het allemaal nog wel even zal duren. Maar we houden de moed erin!”

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesMax Lutje Wooldrik , APOC Aviation

(interview in wijkblad april 2019)

„De pandemie heeft grote impact op de luchtvaartindustrie, met name luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden. In de sector vliegtuigonderdelen, waarin wij opereren, speelt een hele andere dynamiek dan in de luchtvaartsector als geheel. Het onderhoud aan vliegtuigen gaat gewoon door. Daarnaast hebben wij vorig jaar gelukkig een heel goed jaar achter de rug en daarom genoeg “vet op de botten” om deze uitzonderlijke tijd door te komen, mocht het nodig zijn. Ik ben ervan overtuigd dat deze situatie enorm veel kansen zal bieden voor APOC. Vanzelfsprekend hebben wij ook de Corona-maatregelen binnen ons bedrijf doorgevoerd. Vanwege onze hightech manier van werken kan onze organisatie momenteel prima doordraaien ook al werken de meeste mensen momenteel vanuit huis. De teams die met meerdere mensen op één afdeling zitten en ons magazijnpersoneel hebben wij verdeeld in twee shifts. Die wisselen elkaar dagelijks af. Zo houden we de kans op besmetting zo klein mogelijk.”

Toekomst

„Experts verwachten dat veel luchtvaartmaatschappijen nu langer met de bestaande vloot zullen blijven doorvliegen in plaats van te investeren in nieuwe vliegtuigen. Grote onderhoudswerkzaamheden worden door kalendertijd gedreven en niet zozeer door het aantal vlieguren. Bedenk ook gelijk dat de vrachtvluchten gewoon doorgaan. Het onderhoud en de benodigde onderdelen hiervoor blijven dus gewoon nodig. Nu er minder gevlogen wordt, is er ruimte voor preventief onderhoud aan de vloot. Wij verwachten dan ook om op korte termijn met mooie nieuwe projecten te kunnen beginnen.’’

 

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesPetrouska van Loon, SocialLane, online marketing bureau

(interview in wijkblad juli 2019)

Gelukkig werkten wij voor de start van de Coronacrisis al aan veel mooie projecten. Deze lopen bijna allemaal gewoon door. Voor ons is de onzekerheid wel vervelend. Wij werken met name voor bedrijven in de ‘business-to-business’. Ook in deze tijd hebben zij belang bij een goede online zichtbaarheid en vindbaarheid. We hebben wel een kleine omzetdaling, maar gelukkig kunnen we die goed opvangen. Toch hebben we ook een paar nieuwe opdrachten van bedrijven die juist nu extra online promotie wensen. Onze werkwijze hebben we niet echt hoeven aanpassen, alleen natuurlijk dat we nu grotendeels vanuit huis werken. Maar dat is met een online beroep goed te doen.”

Toekomst

„We gaan ervan uit dat bedrijven in de toekomst hun online marketing zelf willen doen. Door beperkte budgetten zal er minder beschikbaar zijn voor het uitbesteden van online marketing. We gaven al veel LinkedIn trainingen. Gezien de ontwikkelingen hebben we versneld de SocialLane Academy opgericht. Inmiddels bieden we verschillende cursussen aan voor online marketing. Deze online opleiding willen we ook gaan inzetten voor mensen die willen omscholen of vanuit een uitkering op zoek zijn naar een passende baan. Online marketing is namelijk een vak van de toekomst.”

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesEllen Otto, Italian Design, Webshop

(interview in wijkblad september 2019)

„Wij werken al jaren online en zien dat de Coronamaatregelen niet veel impact op ons hebben. Na de eerste berichten over het virus daalde de omzet wel en viel zelfs even helemaal stil. Maar al snel herpakte zich dit en waren onze verkoopcijfers beter dan dezelfde periode in 2019. Dit is vergelijkbaar met wat je ziet in de markt door de ‘blijf thuis’-maatregelen. Nederland is massaal aan het online shoppen gegaan.

We hebben wel een paar aanpassingen in de webshop doorgevoerd. Wij verkopen nu uitsluitend producten die we op voorraad hebben. Gezien de sluiting van grenzen en de drukte in de transportbranche zijn onze leveranciers niet altijd in staat tijdig aan ons te leveren. Dit zou betekenen dat het langer duurt voordat onze klanten hun bestelling in huis hebben. Voor ons is de nieuwe werkwijze relaxter. We hebben dus geen stress over transportvertragingen of zoekgeraakte producten. Onze klanten zijn supertevreden want we leveren direct en snel.”

Toekomst

Na de voorzichtig versoepelende maatregelen vanuit de overheid zal een deel van de online shoppers terugkeren naar de winkelstraten. Persoonlijk denk ik dat veel mensen online blijven winkelen vanwege het gemak en de service die ze ervaren. Ik ben dan ook erg positief over de toekomst van ons bedrijf.”

 

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesJosé Zwager, Zwager IJzerhandel

(interview wijkblad november 2019)

„In onze winkel is het drukker dan voorheen. Het is anders, maar gelukkig is het ondanks de veiligheidsmaatrelgelen nog steeds leuk om de klanten te helpen. Wij hebben meer particulieren in de winkel dan voorheen. Veel mensen zijn juist nu thuis aan het klussen. Om voldoende afstand te creëren voor onze gezondheid en veiligheid maar ook die van onze klanten, is de balie verbreed. Ook hebben wij karren geplaatst om artikelen op te leggen zodat wij onze klanten in de winkel niet aanraken. Wij dragen net als in veel bedrijven hesjes met de tekst: ‘Houd afstand’. Er wordt nu vaker schoongemaakt en dan met name de oppervlakten die door veel mensen worden aangeraakt. Gelukkig kunnen wij ondanks de beperkingen onze klanten nog steeds adviseren op het niveau dat wij deden voor half maart 2020. Vanzelfsprekend houden wij ons daarbij aan de regels en adviezen van het RIVM.”

Toekomst

„Ik verwacht dat het nog wel even gaat duren voor wij weer naar een normaler leven gaan. Persoonlijk denk ik dat wij niet meer terug gaan naar een leven zoals het was voor het Coronavirus. Vanuit onze winkel zullen  wij datgene aanpassen wat er vanuit de overheid en het RIVM van ons verwacht wordt.

 

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesCorona Koek, Samenwerkende Kinderopvang

 (interview in het wijkblad februari 2020)

Als Corona je naam is

„Allereerst heeft deze crisis natuurlijk een gekke uitwerking op mij persoonlijk. Als je naam Corona is (we zijn met 48 Corona’s in Nederland, begrijp ik) dan is dat wel lastig. Taalkundig staat Corona inmiddels gelijk met termen als Ebola of de Pest. Nou ja, ik relativeer dat maar zo veel mogelijk. Ik kan er veel grappen over maken en iedereen die ik nieuw ontmoet, zakelijk en privé, zal mijn naam niet snel vergeten. Inmiddels wordt het met praktische zaken wel irritant: mijn Tikkie-account werd geblokkeerd, omdat Tikkie het gebruik van bijvoorbeeld het woord Corona in een accountnaam op de zwarte lijst heeft geplaatst. Als ik momenteel mijn e-mailadres ergens invoer, geeft dat vaak een rood vlaggetje.’’

Zakelijk

„Zakelijk gezien heeft de Coronacrisis ook nogal impact. De kinderdagverblijven en BSO’s werden per 16 maart gesloten. Op diezelfde datum hebben we gratis noodopvang geopend voor alle kinderen van ouders die werkzaam zijn in vitale sectoren. Ongeacht of de ouders van deze kinderen voor 16 maart een contract met een kinderdagverblijf hadden.
Door de sluiting is er op veel locaties een extra opruimactie en onderhoud gepleegd. Het jaarlijkse opleidingsprogramma hebben we nu laten plaatsvinden zodat er na heropening meer rust is.
Om de verbinding tussen onze medewerkers en de kinderen (en dus ook de ouders) in stand te houden ontstonden er prachtige initiatieven. Berichtjes, filmpjes met leuke ideeën voor activiteiten of voorleesmomenten, kleine cadeautjes om de herinnering met de groep levendig te houden. Het was hartverwarmend. Kinderopvang wordt nogal vaak vergeten. Nu werden we ineens toegevoegd aan de lijst van vitale sectoren. Dat deed de hele sector en ons persoonlijk heel veel goed.”

„Als organisatie hebben wij de kosten over de sluitingsweken  die niet vergoed werden door de overheid aan de ouders gerestitueerd. Onze klanten hadden hierdoor geen kosten. Voor ons als bedrijf natuurlijk wel pijnlijk om in de sluitingsweken verlies te draaien, terwijl we noodopvang aanboden. De NOW- regeling was voor ons niet van toepassing omdat we de ondergrens niet haalden.”

Toekomst

„Het verlies dat we hebben geleden is zuur omdat we voor een forse crisis staan. Maar ik realiseer mij ook dat we in de kinderopvang relatief veel geluk hebben. In andere branches betekent de sluiting, nul euro omzet. We moeten wel beseffen dat veel van de medewerkers die nu onder de NOW-regeling vallen (zo’n 20% van de beroepsbevolking), na het einde van die steunmaatregelen hun baan kwijt is. Verhoging van de werkloosheid betekent een daling in de kinderopvang. Dat wordt hard schakelen om onze personeelskosten te blijven afstemmen op de terugloop in uren of dagen van kinderopvang. Inmiddels zijn we sinds 11 mei weer volledig open. Fijn om alle kinderen weer te ontvangen. Het was die week echt een week om het mooie van ons vak te vieren. Blije ouders, blije kinderen.”

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesLeontine Smith, Smith Communicatie

(interview in het Vogelwijkblad maart 2020)

„We zijn een hecht team en werken veel samen. Ineens, van de ene op de andere dag, zagen we elkaar twee maanden niet meer en werkten we vanuit huis. De eerste twee weken waren heel hectisch; congressen werden gecanceld en hotels & attracties & festivals, waar wij de PR voor doen, werden gesloten of verzet. Toen het besef kwam dat de helft van de omzet was vooruitgeschoven, schakelden we gelijk over naar de actiemodus om andere ondernemers en initiatieven te helpen.

Ik heb gratis een telefonisch spreekuur crisiscommunicatie verzorgd. Daar werd dagelijks gretig gebruik van gemaakt. We verzorgden belangeloos de PR-campagne ‘Alle mondkapjes verzamelen’, van de  Stichting Transmurale Zorg Den Haag. Zo ook PR voor de campagne Strandtenten in het NOW!
De grootste verandering voor mij was om ineens alle afspraken via (video)calls te doen, maar tegelijkertijd ervoor te zorgen dat het team lekker in hun vel zit omdat zij zelf ook de onzekerheid voelen over hoe de toekomst zich zal gaan ontwikkelen.”

Toekomst

„Onze branche krijgt momenteel grote klappen aangezien bij veel bedrijven wordt besloten om de PR & marketingbudgetten te bevriezen. Maar wij zijn er juist van overtuigd dat je als bedrijf nu moet blíjven communiceren en zichtbaar moet zijn. Dat doen we zelf ook met Smith Communicatie. Practice what you preach! Als team zijn we nu met allerlei nieuwe ontwikkelingen bezig. Vanaf volgende week introduceren we de Free Publicity Check waarbij organisaties bij ons kunnen toetsen of hun idee nieuwswaarde heeft.

Eerste Livecongres

Op 1 juli 2020 organiseren wij het eerste grote livecongres van Nederland na de intelligente lockdown: LIVE AGAIN! Wij doen dit samen met andere Haagse ondernemers waaronder Tom Verhaar (ook woonachtig in de Vogelwijk) van de Fokker Terminal. Vanaf 1 juli is het vanuit de Rijksoverheid weer toegestaan om congressen voor 100 personen te organiseren, met inachtneming van de anderhalve meter afstand en diverse hygiënemaatregelen. We willen met LIVE AGAIN! een positief signaal geven en iedereen laten zien hoe belangrijk het is, voor zowel de sector, als de economie, om weer live bij elkaar te komen bij eventlocaties. Wij doen dat in Den Haag, waar de beslissingen worden genomen, en wel gelijk op de eerste dag dat het weer kan!

ondernemen in Corona tijd Vogelwijk interview Ria LuitjesPeter Boelhouwer, DB Evenementen

(interview in het Vogelwijkbld van april 2020)

„Wij konden eigenlijk vrij snel schakelen. Na een goede borrel met het personeel en freelancers zijn wij net als de rest van Nederland begonnen met een grote schoonmaak. Tijdens deze werkzaamheden kun je naast puinruimen ook nadenken en lekker sparren met elkaar. Al snel kwamen we tot de conclusie dat wij ons de komende tijd moeten richten op een belangrijk kennisgebied in ons bedrijf: namelijk het managen van grote groepen mensen op één plek. Hoe kan publiek het beste naar binnen en bij een calamiteit weer naar buiten? Door de organisatie van evenementen waren wij altijd al bezig met het maken van Veiligheidsplannen. Hierdoor konden wij makkelijk de omslag maken naar een andere ‘Crowd Control’ hulpvraag.

Haagse Markt

Een voorbeeld hiervan is het binnen 12 uur weer openstellen van de kort tevoren gesloten Haagse Markt. We hebben voorzien in de nodige wegbewijzering en aanvullende maatregelen. Deze ‘kennis’ hebben wij de afgelopen weken toegepast in winkelgebieden en diverse scholen. Dan kan ik alleen maar trots zijn op het team waarmee ik mag werken. Door onze voorliefde voor de horeca en een gezonde dosis creativiteit konden wij horecabedrijven helpen met het omzetten van de bedrijfsvoering naar mooie ‘take away’ concepten.”

Toekomst

„Vanzelfsprekend zijn wij ook bezig met de periode dat evenementen wel weer kunnen plaatsvinden. Wij hebben diverse brainstormsessies gehad over hoe we dit in de toekomst kunnen invullen. Hieruit is het festivalconcept The Hague BeatsCorona ontstaan, een publieksvriendelijke app. Deze app informeert je over hoe druk het op een bepaald moment op een bepaalde plek is of wat de beste tijd is om er naartoe te gaan.

Verder hebben we de SHE nieuw leven ingeblazen, het Sectoroverleg Haagse Evenementen, een orgaan dat al jaren in Den Haag bestaat. Middels een enquête onder de organisatoren en toeleveranciers hebben wij een goed beeld hoe hard de Corona momenteel de branche raakt op de korte en lange termijn. Met deze informatie zijn wij nu met de gemeente en de verschillende overkoepelende organisaties bezig om te kijken welke vervolgstappen er gezet moeten worden als het gaat om communicatie, maatwerk en samenwerking.”

Meer interviews lezen? Klik hier.

vogelwijkblad interviews Ria Luitjes - ondernemen in ccoronatijd

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts

data privacy week 2024

Data Privacy Week 2024 voor CA+

MIXmarketing organiseert voor de gecertificeerde CA+ bedrijven de Data Privacy week. De Gecertificeerde bedrijven willen iedereen bewust maken van de schat aan gevoelige informatie die

Branchedag 2023 Lejeune association management

Branchedag 2023 Lejeune

Voor Lejeune Association Management zat ik in de organisatie van de Branchedag 2023. Samen van elkaar leren en elkaar inspireren. Met elkaar werken aan de