Interview in Empresa Chiki, KvK Curacao

Nederlandse vertaling van het artikel  in Empressa Chiki van de KvK Curacao

-Waarom is het belangrijk dat bedrijven actief zijn met “de social media?”

Waarom Social Media?? Omdat de klanten van bedrijven actief zijn in Social Media. Uit onderzoek is gebleken dat als je ‘vriend’ je iets aanraadt je dit vele malen eerder en meer geloofd dan dat je een advertentie leest. Iets wat in het verleden ‘face-to-face’ gebeurde vind nu online plaats. Het is dus wel van belang die Social Media platformen te gebruiken waar ook je (potentiele) doelgroep/klant zit.

-Welke Social Media platform is het meest populair?

Wereldwijd is dat Facebook met meer dan 1 miljard accounts. Facebook is op Curaçao ook een zeer populair Social Media platform. Maar KITATIN is ook heel populair. Bij KITATIN is de bindende factor de papiamentse taal. Het platform heeft accounts op de voormalige NL Antillen, Aruba, Nederland en Amerika. Overal waar mensen zijn gaan wonen die binding willen houden met b.v. Curaçao.

Waarom is het belangrijk of infomercials te plaatsen op de TV in prime Time zoals de ‘Pagina’s Social en andere programma’s?

 In gesprekken met mensen, reacties van deelnemers in mijn workshops of gewoon online kom ik vaak tegen dat met stelt: ‘ik ga nu mijn marketing doen via Social Media’. Echter Social Media is een aanvulling op je huidige marketing en communicatie activiteiten en dus geen vervanging. Het gaat er om dat je doelgroep op diverse ‘plekken’ informatie ontvangt over jouw product, dienst en bedrijf: crossmedia! Het voordeel van Social Media is dat je met je doelgroep gelijk interactie hebt en dus ook direct feedback.

 

-Wat doet uw bedrijf met Twitter, Facebook & Pinerest?

Voor mij zijn Twitter, Facebook maar ook LinkedIn  Social mediaplatformen om nieuws items, tips, marketing cases, nieuwe workshop die ik op mijn website plaats te verspreiden. Of ik deel een link van een interessant artikel dat ik heb gelezen. Maar plaatst ook foto’s of social Media gerelateerde infographics op Pinterest. Maar Social Media is voor mij met name een laagdrempelige manier om in contact/gesprek te komen met mijn doelgroep.

 

-Heeft u tips voor het gebruik van Pinterest voor kleine midden en grote bedrijven?



Pinterst is het creëren van (mood)boards gebruik makend van eigen beeld materiaal of beeldmateriaal dat je op het internet tegen komt en als het ware ‘pint’ op je board. Met een blik op de foto’s zie je al wat een bedrijf te bieden heeft. Met name bedrijven met een vrouwelijke doelgroep kunnen Pintrest waardevol inzetten, denk aan (bruids) mode en accessoires. Maar denk ook aan interieurs of als fotograaf, grafisch designer is het een prima platform om je portfolio te etaleren. Maar alles staat en valt natuurlijk met zoals eerder gemeld: op welk platform zit je doelgroep? Ben je gericht op de lokale Curaçaose markt dan zal je Pintrest bedrijfspagina nog niet heel veel bezoekers krijgen. Aangezien Pintrest op Curaçao nog niet heel populair is. Maar het is wel een mooie kans om een portfolio op te bouwen en zodra het wel meer aandacht krijg ben jij er klaar voor.

-Wat is jouw wens voor 2013

Dat veel bedrijven op Curaçao Social Media zullen omarmen. Maar dat wel gaan doen met een vooraf uitgewerkt plan. Ik zie te veel bedrijven beginnen en vastlopen met name op het creëren van waardevolle content en dat is geen goede reclame voor je bedrijf.

So……….‘It is time to join’. It’s hot now!  So….. imagine how hot it will be in 5 years???

Ria Luitjes: Eigenaar van MIXmarketing Curaçao. Gespecialiseerd in Marketing advies, Event marketing & Social Media marketing. Ria is ook de initiatiefneemster van de Furniture Route Curaçao.  Meer informatie www.mixmarketing.nl, Facebook pagina 

Ga je gang, delen mag!!!

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

2 reacties

  1. Waarom social media? Het antwoord op de vraag ‘Waarom social media’ is voor VB Groep tweeledig. Enerzijds zet het social media in om de markt te benaderen en met nieuwe doelgroepen in contact te komen. Anderzijds om eindgebruikers en huurders te bereiken om met hen interactie aan te gaan of ze een platform te bieden om met elkaar in contact te komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

On Key

Related Posts

B&B cover Vogelwijk MIXmarketing

B&B’s in de Vogelwijk Den Haag

B&B’s – Voor de Vogelwijk interviewde ik 5 Bed & Breakfast eigenaren over een B&B starten, de lol ervan en de invloed van corona. Met dank aan Karen Sjouke van B&B Beach & City, Ilonka Sillevis Smit van Ilonka’s B&B, Monique Chabot van B&B de Pimpelmees, Ina Flohil van B&B @ the beach  en Jeanette Lohman van B&B Near the sea.

clubhouse MIXmarketing apps media

Wat is nieuw in Medialand. De nieuwste App: Clubhouse

Clubhouse. Wat is nieuw in medialand? Waar praten je collega’s of je (klein)kinderen over? Je kent het wel. Weer een nieuwe app, waarbij je denkt, wat moet ik er mee? Ik heb daar toch geen tijd voor! Een app die online bepaalde groepen mensen met gelijke interesses bij elkaar brengt. Waar mensen graag lid van worden door dat ze bang zijn dat ze iets missen.

interview duurzaamheid CA+ spanningsveld AVG en circulariteit

Interview: Spanningsveld tussen vertrouwelijke archiefvernietiging en duurzaamheid

Voor FNOI INFO winter editie 2020, interviewde ik Martin van Tuijl, Sourcing Director Recycled Fiber Europe bij ESSITY. Hij is verantwoordelijk voor de toevoer van oudpapier voor tien fabrieken van Essity. ‘In deze fabrieken produceren zij hygiënematerialen, zoals toiletpapier en tissues. Oudpapier is een belangrijke grondstof die we daarvoor gebruiken. Wereldwijd koopt Essity jaarlijks twee miljoen ton oudpapier in. Europa is goed voor de helft daarvan. Zij zijn marktleider op het vlak van de verwerking van hoogwaardige papiersoorten.’