‘In your face’ vlogs

Scrollend door mijn LinkedIn-timeline zie ik dat inmiddels 3 van de 10 updates vlogs zijn. ‘Bammmmmm daar is weer een vreemd gezicht ‘in my face’. Even schrik ik, staat m’n geluid wel uit? Ja, gelukkig! Even twijfel ik of ik op LinkedIn zit. O ja, toch wel.’ Nee, het is geen eerste connectie, maar een connectie die het ‘geliked’ heeft om de maker van de vlog een hart onder de riem te steken of te prijzen voor de lef om zichzelf zo te presenteren.

Snel door scrollen

Scrollend door mijn LinkedIn-timeline zie ik dat inmiddels 3 van de 10 updates vlogs zijn. ‘Bammmmmm daar is weer een vreemd gezicht ‘in my face’. Even schrik ik, staat m’n geluid wel uit? Ja, gelukkig! Even twijfel ik of ik op LinkedIn zit. O ja, toch wel.’

Nee, het is geen eerste connectie, maar een connectie die het ‘geliked’ heeft om de maker van de vlog een hart onder de riem te steken of te prijzen voor de lef om zichzelf zo te presenteren. Want lef, heb je echt wel als je zakelijk een post plaatst waarbij ik bij wijze van spreken je neusharen kan zien. Bij mij gaan letterlijk mijn nekharen rechtovereind staan bij deze ‘in your face’- vlogs. Ik scroll dan zo snel mogelijk door.

Vele adviseurs, van professionals tot familie en vrienden zeggen: ‘het hoeft niet perfect te zijn, het ziet er goed uit!’ Ik zeg, kijk even kritisch naar je uiting; zeker als je zakelijk vlogt. Voor je het weet zit je in de ‘Vlog bloopers’.

OMG, what was I thinking?

Sinds 2009 geef ik Social Media Marketingadvies. Mijn advies is altijd geweest; ‘als je iets post, bedenk dan goed of je het over 5 jaar ook nog leuk vindt!’ Dit was met name gericht op jongeren. De vloggers, waar ik het nu over heb, zijn volwassen personen. Over 5 jaar denken zij: ‘OMG what was I thinking?!’

80% van de video’s zonder geluid

Bedenk ook dat 80% tot 90% van de (reclame-) video’s zonder geluid bekeken wordt. Voor een vlog geldt waarschijnlijk hetzelfde. Denk dan eens aan het toevoegen aan je vlog van je naam, titel, ondertiteling of mogelijk een CTA (Call to action) om ook naar het geluid te luisteren.

4 take aways

Hieronder een paar ‘take aways’; niet van een vlog expert maar van een marketeer die jou wil helpen met je personal branding.

  1. Gebruik een selfiestick of film op afstand zodat ik niet je neusharen hoef te zien.
  2. Neem de moeite om een beetje make-up op te doen. Geloof me over een paar jaar ben je mij dankbaar.
  3. Plaats het onderwerp of de CTA in een tekstbalk in de video, zodat ik weet waar het over gaat,
  4. Heb je storyline of content op orde (WHY, HOW, WHAT, WHEN). Uiteindelijk zijn we allemaal geïnteresseerd in een goed verhaal. Heb je daarbij hulp nodig lees dan mijn blog over de 7 stappen naar een waardevolle content strategie!

Vraag een expert

De bovengenoemde ‘take aways’ zijn mijn eigen bevindingen. Voor gericht Vlog advies en ondersteuning zou ik contact opnemen met een specialist bijvoorbeeld: Monique Pals, de videoMarketingSpecialist

Beïnvloeders en ambassadeurs

Tot slot zou je natuurlijk kunnen zeggen: “waar bemoei je je mee, je behoort duidelijk niet (meer) tot de doelgroep van deze vlogger” of “dit is nu de manier van vloggen”. Realiseer je dan goed, dat jouw doelgroep beïnvloeders en ambassadeurs heeft op diverse niveaus.

Ik kan een beïnvloeder of ambassadeur zijn voor de vloggers die ik volg terwijl ik niet tot de doelgroep behoor. Een heel goed voorbeeld vind ik, Liana Engibarjan,  een moderne, hippe, stoere, en slimme schippersvrouw! Zij heeft als doel meer bekendheid geven aan de binnenscheepvaart. En geloof mij, ik heb niets met scheepvaart ;-). Ik zou zeggen, ga eens ‘gluren bij de buren’. Kijk eens hoe Liana vlogt!

Ken jij meer goede voorbeelden of experts die je kunnen helpen bij het maken van vlogs, zet ze gerust in een reactie.

Ria

Cotent Stratiegie | Content Marketing | Trainingen

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
On Key

Related Posts

B&B cover Vogelwijk MIXmarketing

B&B’s in de Vogelwijk Den Haag

B&B’s – Voor de Vogelwijk interviewde ik 5 Bed & Breakfast eigenaren over een B&B starten, de lol ervan en de invloed van corona. Met dank aan Karen Sjouke van B&B Beach & City, Ilonka Sillevis Smit van Ilonka’s B&B, Monique Chabot van B&B de Pimpelmees, Ina Flohil van B&B @ the beach  en Jeanette Lohman van B&B Near the sea.

clubhouse MIXmarketing apps media

Wat is nieuw in Medialand. De nieuwste App: Clubhouse

Clubhouse. Wat is nieuw in medialand? Waar praten je collega’s of je (klein)kinderen over? Je kent het wel. Weer een nieuwe app, waarbij je denkt, wat moet ik er mee? Ik heb daar toch geen tijd voor! Een app die online bepaalde groepen mensen met gelijke interesses bij elkaar brengt. Waar mensen graag lid van worden door dat ze bang zijn dat ze iets missen.

interview duurzaamheid CA+ spanningsveld AVG en circulariteit

Interview: Spanningsveld tussen vertrouwelijke archiefvernietiging en duurzaamheid

Voor FNOI INFO winter editie 2020, interviewde ik Martin van Tuijl, Sourcing Director Recycled Fiber Europe bij ESSITY. Hij is verantwoordelijk voor de toevoer van oudpapier voor tien fabrieken van Essity. ‘In deze fabrieken produceren zij hygiënematerialen, zoals toiletpapier en tissues. Oudpapier is een belangrijke grondstof die we daarvoor gebruiken. Wereldwijd koopt Essity jaarlijks twee miljoen ton oudpapier in. Europa is goed voor de helft daarvan. Zij zijn marktleider op het vlak van de verwerking van hoogwaardige papiersoorten.’