Column Dushi Magazine ‘3 out of 5 gay couples meet online’. Hoe zit dat op Curacao?

homoseksualiteit in Social Media

De nieuwe Dushi Magazine, nr 6 ligt in de winkel. Voor Dushi Magazine nr 5 scheef ik een artikel over homoseksualiteit in Social Media wereldwijd maar ook hier op Curacao.
‘3 van de 5 homoseksuele stellen ontmoeten elkaar online!’ Bij heteroseksuele stellen is dit 1 op de 5, beduidend lager dus. Een onderzoek, gehouden onder Amerikaanse volwassenen (18 jaar en ouder), toont aan dat de de LGBT (lesbische, homo, bi -en transgender) gemeenschap meer actief is op sociale netwerken dan heteroseksuelen. Deze groep is actiever op Facebook en Twitter, maar ook leest deze gemeenschap meer blogs – en is als gevolg daarvan waarschijnlijk ontvankelijker voor allerlei activiteiten in Social Media.

Op Curacao

‘Googlen’ op ‘ Gay Social Media’ geeft een bron van informatie en vele verschillende Gay netwerken weer overal ter wereld. Worden deze internationale Gay netwerken ook gebruikt door de ‘gay community ‘ op Curaçao om contacten te leggen? Een geboren en getogen Curaçaose homoseksuele man vertelt mij dat het zoeken van een relatie of een ‘date’ gebeurt op speciale site’s. Op Curaçao is www.viavia.net erg populair. Je hebt in de rubriek ‘relatie gezocht’: de keuze voor man zoekt man, vrouw zoekt vrouw of man zoekt vrouw etc. Internationaal gezien is speciaal voor de homoseksuele man, www.adam4adam.com erg populair aangezien er ook veel Curaçaose mannen een profiel hebben aangemaakt. Het populaire Social Media netwerk Facebook wordt minimaal ingezet voor het zoeken van relaties. Het profiel op Facebook is veelal echt en de vrienden op Facebook zijn een afspiegeling van de totale vriendenkring zonder een focus op homoseksualiteit.

niet bij je inner circle

Het aanmaken van een profiel is erg simpel maar echter vaak ‘fake’ of bevat weinig informatie. Want het taboe voor homoseksualiteit op Curaçao is niet het uitkomen voor je geaardheid maar het er over praten met je familie, je ‘inner circle’. Net als dat er met familie niet gesproken wordt over financiële problemen of ziekte. Wordt er online contact gelegd dan is het goed aftasten of deze persoon niet een bekende is van bijvoorbeeld je broer, want dan zit deze persoon in je ‘inner cirkel’ en zal het contact verbroken worden.

Het aanmaken van een ‘fake account’ creëert in dit geval voor deze Curaçaose man een soort veiligheidsbarrière om eerst goed te kunnen aftasten wie er aan ‘de’andere kant van de lijn’ zit. De keerzijde van ‘fake accounts’ en dat zie je tegenwoordig veel bij jongeren, is dat ‘cyber pesten’ eenvoudig en anoniem kan plaatsvinden. 56% van de homoseksuele jeugd geeft aan op Facebook gepest te worden. De ‘LGBT’ gemeenschap wordt opgeschrikt door een toenemend aantal zelfmoorden door cyberpesten gericht op o.a. homo’s.

Om awareness te creëren voor dit probleem is Facebook, het grootste en populairste Social Media netwerk in samenwerking met ‘GLAAD’, een organisatie die adviseert over:  how can we protect ourself on Social Media,  vorig jaar een campagne gestart gericht om een halt toe te roepen aan de verspreiding van haatdragende opmerkingen en anti-homo-pesten. Op 20 oktober 2011 initieerde Facebook ‘Spirit day’ door een oproep aan haar medewerkers te doen om op deze dag hun profiel foto paars te maken. Dat staat voor het paars uit de regenboog met de betekenis ‘spirit’.  Daarnaast heeft Facebook een digitale tool ontwikkeld om pesterijen (in de breedste zin van het woord) te kunnen rapporteren.

Eiland is tolerant en homoseksuelen voelen zich hier veilig en welkom

Er zijn veel online promoties voor Curaçao als perfecte bestemming voor gay’s. Tijdens het schrijven van dit artikel ontvang ik via Social Media het artikel:  ‘Air Canada also promotes Curaçao as gay-destination’.  De Curaçaose man waarmee ik sprak gaf het al aan en wederom een bewijs dat homoseksualiteit, buiten de familiekring, geen taboe is op Curaçao. Ons eiland is tolerant en homoseksuelen voelen zich hier veilig en welkom. Hier kan iedereen genieten van zon, zee, strand en onze hoogwaardige hospitality.

Ria Luitjes

(Bronnen beschikbaar bij auteur)

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

3 reacties

  1. Vrouw zoekt vrouw is een geliefde optie (en terecht!) die aangeboden wordt door héél véél datingsites in Nederland en België. Het aanbod van lesbische dating sites is daarmee erg groot, dus daarom ook vaak lastig voor vrouwen om een goede keuze te maken. Exact om deze reden heeft vrouw-zoekt-vrouw.nu de best aangeschreven dating sites onder elkaar gezet.

  2. De DA drogist is een drogist die gebruik maakt van de grootste Nederlandse formule voor zelfstandige drogisten, een formule die door de Nederlandse consument al 10 jaar achter elkaar wordt gekozen als beste drogist van Nederland. Er zijn op dit moment 4 DA vestigingen nl 2 op Curacao, 1 op Aruba en 1 op Bonaire.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

On Key

Related Posts

B&B cover Vogelwijk MIXmarketing

B&B’s in de Vogelwijk Den Haag

B&B’s – Voor de Vogelwijk interviewde ik 5 Bed & Breakfast eigenaren over een B&B starten, de lol ervan en de invloed van corona. Met dank aan Karen Sjouke van B&B Beach & City, Ilonka Sillevis Smit van Ilonka’s B&B, Monique Chabot van B&B de Pimpelmees, Ina Flohil van B&B @ the beach  en Jeanette Lohman van B&B Near the sea.

clubhouse MIXmarketing apps media

Wat is nieuw in Medialand. De nieuwste App: Clubhouse

Clubhouse. Wat is nieuw in medialand? Waar praten je collega’s of je (klein)kinderen over? Je kent het wel. Weer een nieuwe app, waarbij je denkt, wat moet ik er mee? Ik heb daar toch geen tijd voor! Een app die online bepaalde groepen mensen met gelijke interesses bij elkaar brengt. Waar mensen graag lid van worden door dat ze bang zijn dat ze iets missen.

interview duurzaamheid CA+ spanningsveld AVG en circulariteit

Interview: Spanningsveld tussen vertrouwelijke archiefvernietiging en duurzaamheid

Voor FNOI INFO winter editie 2020, interviewde ik Martin van Tuijl, Sourcing Director Recycled Fiber Europe bij ESSITY. Hij is verantwoordelijk voor de toevoer van oudpapier voor tien fabrieken van Essity. ‘In deze fabrieken produceren zij hygiënematerialen, zoals toiletpapier en tissues. Oudpapier is een belangrijke grondstof die we daarvoor gebruiken. Wereldwijd koopt Essity jaarlijks twee miljoen ton oudpapier in. Europa is goed voor de helft daarvan. Zij zijn marktleider op het vlak van de verwerking van hoogwaardige papiersoorten.’