Nieuwsbrief MIXupdate

Afstoffen en Updaten!

Een veel gebruikte term op dit moment is: ‘don’t put all your eggs in one basket’. Voor de kleinere ondernemingen is dit nog weleens een probleem door priorisering, mankracht of het ontbreken van de juiste kennis. Hierdoor gaat men aan de slag met 1 of 2 platforms of kanalen. Vervolgens ontstaat de frustratie over het lage bereik! Ondanks dat de gemiddelde Nederlander meer dan 4 uur per dag  online is, wil dat nog niet zeggen dat je content ook door je doelgroep gezien wordt. Laat staan dat ze reageren.

 Facebook als advertentiekanaal?!

Alles via Social Media of toch weer een Nieuwsbrief? Zit je met je bedrijf in de B2B markt? Maak je gebruik van platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram?  Dan ben je net als ik afhankelijk de wijzigingen die deze platforms doorvoeren voor hun eigen strategie. Dit is niet altijd in lijn met de strategie die jij voor ogen hebt. Neem bijvoorbeeld Facebook pagina’s. Op 12 januari van dit jaar heeft Facebook veranderingen aangekondigd die de zichtbaarheid van bedrijfs pagina’s zou gaan verminderen. Maar laten we eerlijk zijn, de meeste Facebook B2B pagina’s hadden voor de aankondiging, al een laag bereik en weinig interactie. Om de content bij je publiek onder de aandacht te brengen werd er al een behoorlijk budget ingezet op advertenties en gesponsorde berichten (betaald bereik). Door de wijzigingen zal je het advertentiebudget nog meer moeten uitbreiden. Ik zie al ‘statements’ online voorbijkomen, waarin Facebook genoemd word als ‘advertentiekanaal’. Het gratis (organisch) bereik is maar voor weinig pagina’s weggelegd.

‘Don’t put all your eggs in one basket’

Een veel gebruikte term op dit moment is: ‘don’t put all your eggs in one basket’. Voor de kleinere ondernemingen is dit nog weleens een probleem door priorisering, mankracht of het ontbreken van de juiste kennis. Hierdoor gaat men aan de slag met 1 of 2 platforms of kanalen. Vervolgens ontstaat de frustratie over het lage bereik! Ondanks dat de gemiddelde Nederlander meer dan 4 uur per dag  online is, wil dat nog niet zeggen dat je content ook door je publiek/doelgroep gezien wordt. Laat staan dat ze reageren. De kans is wel groter met het inzetten van verschillende platforms of kanalen! In dit blog aandacht voor een van die mogelijkheden die ik beschrijf aan de hand van een eigen voorbeeld: de ‘MIXupdate’.

Inzetten van de nieuwsbrief

Wil je minder afhankelijk zijn van de diverse platforms dan is het opbouwen/hebben van een eigen database vanaf nu een ‘No-brainer’. Een B2B database die jij kan gebruiken om je publiek/doelgroep te bereiken. Hiervoor kan je een mailprogramma gebruiken een bekend voorbeeld hiervan is Mailchimp.

Let op! De privacywet gaat per 25 mei 2018 in! Ook voor de B2B markt moet je voldoen aan de 3 grondslagen van de GDRP voor de verwerking van persoonsgegevens. Voor marketing zijn drie grondslagen relevant: (meer uitleg zie ook de link onder aan dit blog)

  1. Als de gegevens noodzakelijk zijn om een overeenkomst uit te voeren. (bv alleen naw-gegevens voor het bezorgen van een pakketje)
  2. Als het past binnen je gerechtvaardigd (marketing)belang en de impact op de privacy beperkt is. (De impact op privacy bij B2B-marketing is over het algemeen minder groot dan bij B2C)
  3. Als je ondubbelzinnige toestemming hebt van het individu. (aanvinken nieuwsbrief of achterlaten mailadres)

Ik richt mij op de B2B markt echter moet ik hierbij wel opletten, de ZZP-er wordt namelijk gezien als een consument.

Dit gezegd hebbende…… ‘Practice what you preach.’  Zo heb ik ook mijn ‘Mailchimp’ maar eens weer afgestoft:

De ‘MIXupdate’

  • Nieuwe naam, de ‘MIXupdate’
  • Verzending slechts 1x per maand
  • Nieuwe lay-out
  • Nieuw fotomateriaal
  • Inhoud: ‘What’s in t for you’?
    • Blogs
    • Tips, tricks & ‘Take Away’s’
    • Nieuwtjes in de markt
    • De leukste content case
    • Evenementen die ik heb bezocht
    • Nieuwe workshops die op de planning staan
    • Het gratis maandelijkse adviesgesprek

Kortom wat inspireert mij! Mijn verhaal waarvan jij kan leren en jouw inspiratie kan opdoen!

Kans op 1 uur gratis Marketing advies, elke maand weer, voor de lezers van de ‘MIXupdate’.

Heb jij behoefte aan Marketingadvies? Dat is mooi want elke maand geef ik een uur gratis advies aan een van de ‘MIXupdate’ lezers. Vul hieronder je mailadres in. Wie weet ben jij de gelukkige lezer deze maand? [contact-form-7 id=”5236″ title=”MIXupdate'”]

Zoals de privacywet het voorschrijft is weer afmelden heel gemakkelijk via elke ‘MIXupdate’.

Fijne dag en tot snel!

Ria

* Let op: met de komst van de nieuwe privacy wet per 25 mei 2018, is het voor elke ondernemer van belang om aan de regels van de GDPR te voldoen. Zie ook dit blog

 

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
On Key

Related Posts

B&B cover Vogelwijk MIXmarketing

B&B’s in de Vogelwijk Den Haag

B&B’s – Voor de Vogelwijk interviewde ik 5 Bed & Breakfast eigenaren over een B&B starten, de lol ervan en de invloed van corona. Met dank aan Karen Sjouke van B&B Beach & City, Ilonka Sillevis Smit van Ilonka’s B&B, Monique Chabot van B&B de Pimpelmees, Ina Flohil van B&B @ the beach  en Jeanette Lohman van B&B Near the sea.

clubhouse MIXmarketing apps media

Wat is nieuw in Medialand. De nieuwste App: Clubhouse

Clubhouse. Wat is nieuw in medialand? Waar praten je collega’s of je (klein)kinderen over? Je kent het wel. Weer een nieuwe app, waarbij je denkt, wat moet ik er mee? Ik heb daar toch geen tijd voor! Een app die online bepaalde groepen mensen met gelijke interesses bij elkaar brengt. Waar mensen graag lid van worden door dat ze bang zijn dat ze iets missen.

interview duurzaamheid CA+ spanningsveld AVG en circulariteit

Interview: Spanningsveld tussen vertrouwelijke archiefvernietiging en duurzaamheid

Voor FNOI INFO winter editie 2020, interviewde ik Martin van Tuijl, Sourcing Director Recycled Fiber Europe bij ESSITY. Hij is verantwoordelijk voor de toevoer van oudpapier voor tien fabrieken van Essity. ‘In deze fabrieken produceren zij hygiënematerialen, zoals toiletpapier en tissues. Oudpapier is een belangrijke grondstof die we daarvoor gebruiken. Wereldwijd koopt Essity jaarlijks twee miljoen ton oudpapier in. Europa is goed voor de helft daarvan. Zij zijn marktleider op het vlak van de verwerking van hoogwaardige papiersoorten.’