‘Food porn, Social Media’ & de Restaurantweek @ Curacao

Welke rol neemt lekker eten in in ons leven? Voeg daar gezelligheid aan toe en je hebt een combinatie die mensen graag delen met anderen, en dan vaak via Social Media. Hoe vaak zien we geen foto’s van vrienden op Facebook dat ze lekker aan het eten zijn of een update dat er heerlijk gekookt wordt in de eigen keuken?

 

 

We maken misschien wel de meeste foto’s van het eten dat voor ons staat, wellicht nog meer dan foto’s van onze kinderen. In de ontwikkeling van nieuwe devices wordt daar rekening mee gehouden. Iedereen is fotograaf geworden en krijgt hiervoor complimenten. Wat natuurlijk stimuleert om door te gaan. De term ‘food porn’ is niet ongewoon meer ‘online’ en al geheel geaccepteerd (zelfs in de US). Er zijn apps voor ontwikkeld zoals de food app van evernote, ook wel genoemd de ‘Food porn organizer’. Dit is inmiddels ook de favoriete app van een van mijn tafelgenoten afgelopen dinsdag.

Op dit moment is op Curaçao de Restaurantweek gaande, het 2 jaarlijkse evenement waarbij je voor 49,50 Naf een 3 gangen menu kunt eten bij 42 restaurants. Gezien dit artikel was ik nieuwsgierig of  dit herkenbaar is.

“Voor veel mensen op Curaçao is dit een laagdrempelige mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe restaurants tegen een ‘fair price’. Deze ervaringen willen mensen graag delen. De Restaurantweek is maandag begonnen en inderdaad, zien we een toename in uitingen op bijvoorbeeld Facebook. Zelf zijn we ook veel actiever en dit creëert interactie.”, vertelt Brenda Altorf, bedenker en organisator van de Restaurantweek Curaçao.

“Drie jaar geleden ging de communicatie met name via radio en advertenties in de dagelijkse kranten. Sinds dit jaar is aan de communicatiemix  een actieve benadering via Social Media toegevoegd. Natuurlijk via Facebook, aangezien dit populair op Curaçao is. We hebben inmiddels binnen een half jaar meer dan 1.000 Facebook-vrienden bereikt.”, vertelt Altorf enthousiast. “Per jaar komen er meer dan 30.000 bezoekers op de speciale website www.restaurantweekcuracao.com. 50% hiervan zijn terugkerende en 50% nieuwe bezoekers. Op de piekdagen rondom de start van het reserveren en rondom de Restaurantweek zelf bezoeken er per dag gemiddeld 3.000 mensen de site. Bijna 20% bezoekt de website al via een mobiele device. Weer 50% daarvan is via een iPad, de andere 50% is via een mobiele telefoon. Als dit aantal boven de 50% uitstijgt, is het voor de organisatie noodzakelijk om een mobiele site of zelfs een Restaurantweek app te gaan ontwikkelen.”, aldus Altorf.

 “De gemiddelde bezoekduur is 6,5 minuten en dat is lang. Dat komt omdat alle menu’s van de restaurants online staan en je merkt dat mensen lang  de menu’s bestuderen en het dus niet alleen meer om de ‘naam’ van het restaurant gaat.”

 Er is dus duidelijk een ’food porn’ herkenbaar tijdens de restaurantweek. Een artikel in een Nederlands dames blad geeft aan dat uit een onderzoek gebleken is dat de meest favoriete bezigheid voor vrouwen is; lekker eten (bij mannen staat – verrassend – seks op nr. 1). Dus de combinatie van leuke dingen doen, fotograferen en delen met vrienden is zo gemaakt.