Tip: meer privacy! Een Facebook vriend in de lijst ‘restricted’ ziet alleen de updates die jij ‘public’ plaatst.

Na de cirkels van Google+ en de positieve reacties die daar op kwamen heeft Facebook gelukkig haar lijsten aangepast. Het is nu gemakkelijker te bepalen  welke updates jij ziet, maar ook welke updates anderen van je kunnen zien. Een collega is soms een ‘close friend’ maar lang niet altijd, je wilt graag vrienden zijn met je zaken relaties. Maar wil je dat deze ‘sociale’moetjes ‘, zoals iemand het tijdens een van mijn workshops benoemde, ook altijd je foto’s en update kunnen zien? Vaak niet!

De aanpassingen van Facebook:

Er zijn nu meerdere mogelijkheden. In deze blog focus ik mijn even op de lijsten en dan vooral de laatst genoemde lijst. Neem je de standaard aangereikte lijsten dan heb je in het Engels:

  • Close Friends: Your best friends, who should show up more in News Feed
  • Acquaintances: Friends who should show up less in News Feed
  • Restricted: Friends who can only see posts and profile info you make public.

Waarom focus ik mij hier op? Vooral de’ restricted lijst’ is belangrijk als je het hebt over privacy. Vorige week zat ik met een van mijn klanten te praten over privacy. Ik schrijf er veel over in mijn blogs en zo ook het artikel in Dushi magazine 2.

  • Bedenk altijd voordat je iets post(tekst/foto) of je dit over 5 jaar ook nog leuk zult vinden.
  • Alles is online terug te vinden.
  • Wie accepteer je als vriend? Zijn dat mensen die je persoonlijk kent of ook vrienden van vrienden die nu jouw vrienden worden.
  • Of accepteer je zelfs mensen die je helemaal niet kent? Gemiddeld heeft een Facebook persoonlijk profiel 130- 150 vrienden. Maar er zijn, ook op Curaçao, genoeg mensen met meer dan 3,000 of zelfs 5,000 vrienden (is max). Je privacy zoals ik ook in het Dushi Magazine artikel schrijf is dan helemaal verdwenen.

In het gesprek met mijn klant gaf ik het voorbeeld van de zakelijke pagina’s met een persoonlijk profiel. Nu loopt een bedrijf met een persoonlijk profiel de kans verwijdert te worden door Facebook zelf omdat je als bedrijf volgens de regels van Facebook geen vrienden profiel mag aanmaken.

Veel belangrijker voor jou als gebruiker is dat zakelijke vrienden pagina’s eigenlijk een bedreiging zijn voor je privacy:

  • Weet jij wie de persoon is achter deze pagina’? Het kan wel iemand zijn die jij al hebt geblokkeerd op je persoonlijk profiel. Op deze manier, is iemand in staat anoniem, of onder een mogelijk valse naam, precies te volgen wat jij doet!.
  • Vriendenpagina’s kunnen je ‘tagen’ en direct benaderen. Een bedrijf met een ‘like’ pagina kan dat niet.
  • Een ander belangrijk feite is dat deze zakelijke vrienden pagina’s zoveel mogelijk exposure willen hebben dus veelal alles op ‘public’ hebben staan. Dus : ‘weg privacy……’

 

Tip: zet in ieder geval de zakelijke pagina’s op ‘restricted‘ Als je dan toch bezig bent kun je gelijk ook je ‘social moetjes’ op ‘resticted ‘zetten. Zij zien dan alleen de updates die jij public plaatst!

Stappen: Klik op de lijst links envink de vrienden af die je wilt toevoegen aan de desbetreffende lijst.

Tip voor de bedrijven met een persoonlijk profiel: “ convert’ naar een ‘Like’ pagina. Zie mijn blog van een poosje geleden.

Zoals al gemeld in het begin van mijn blog er is veel meer mogelijk, probeer gewoon een paar dingen uit! Of lees de volledige Facebook blog.

Succes en heb je vragen stel ze hieronder!