Social media training??!! 7 tips!

Een paar weken geleden zag ik een vooraankondiging op Facebook over een social media training. Ik ben op zoek gegaan maar kon helemaal niets vinden over de inhoud of sprekers van deze training, nu was het een vooraankondiging dus nadere informatie zal zeker volgen. Het zette mij echter wel aan het denken. Waarom zou iemand die iets over social media wil weten, een bepaalde training volgen. Wat leidt tot de volgende vraag: waaraan zou een bedrijf/instituut aan moeten voldoen als je een dergelijke training zou willen volgen?

Hierbij een aantal tips:

  1. Check de Facebook pagina: kijk naar de Facebook pagina van de aanbieder van de training en/of de trainer. Staan daar recente posts op? Is er een ‘track record’ aan posts? Of is de Facebook pagina slechts een week oud?
  2. Continuïteit van de berichten: continuïteit is een van de moeilijkste zaken in social media. Het is dus van belang dat de trainer of het bedrijf dit ook zelf doet en het laatste bericht dus niet een half jaar oud is.
  3. Eigen content Social Media is een prima tool om leuke, goede artikelen van een ander te posten, maar creëert het bedrijf of de trainer ook zijn/haar eigen content?  Kijk een beetje naar het evenwicht.
  4. Link met de website: is er een directe link met de Website van het bedrijf of de spreker? Social media platforms zijn een prima middel om meer verkeer naar je website site te genereren. Op de website zal de potentiele klant zijn/haar uiteindelijke actie zal doen, denk hierbij aan informatieverzoek, contact opnemen of een product aankopen. De verschillende social media platforms zijn o.a. een middel om bekend te maken dat je nieuws op je website hebt gepost. Maakt het bedrijf of de trainer hier gebruik van?
  5. Reacties van de doelgroep: worden de posts ‘geliked’ of wordt er commentaar gegeven? social media gaat over directe communicatie met de doelgroep. Nu zal natuurlijk niet op elke post commentaar gegeven te worden, maar helemaal geen reactie is geen goed teken.
  6. Volgen van het bedrijf of sprekers: ga de sprekers en/of het bedrijf volgen via Facebook of Twitter, dan weet je gelijk veel van hun social media activiteiten en wordt het al snel duidelijk of ze jou iets kunnen leren.
  7. Lokale trainers of trainers vanuit Nederland: zijn de trainers bekend, kijk dan of ze op Curaçao wonen en werken of dat ze bijvoorbeeld uit Nederland komen. De gebruikersdichtheid van Facebook is op Curaçao veel hoger dan in Nederland, dus de kennis ook! In Nederland maakt men heel veel gebruik van Twitter, op Curaçao (nog) niet. Daarnaast is er natuurlijk ook een cultuur verschil. Een trainer vanuit Nederland kan nooit binnen een ‘paar dagen strand’ deze verschillen ‘vertalen’. Je krijgt dan al snel opmerkingen van een trainer: “in Nederland doen we het zo of zo”! Of vragen: “Hoe gebeurd dat hier, hoe doen jullie dit”? Met een lokale trainer mag het duidelijk zijn dat dit niet het geval is.

Er zijn nog veel meer zaken waar je op kunt letten, de bovenstaande tips geven je de mogelijkheid om je goed voor te bereiden. Heb je je twijfels over het volgen van een social media training neem gerust contact op via via mail of bel even +5999 514 8552

Als je zelf op zoek bent naar een social media training: MIXmarketing geeft workshops in kleine groepjes. Meer weten? Volg de bovenstaande tips op;  dus ’like’ de MIXmarketing pagina op Facebook en volg @Ria Luitjes op Twitter en LinkedIn. Maar bellen mag ook!

 Marketing & Content tips, nieuws, blogs en trainingen direct in je mailbox ontvangen? 

Ja, ik wil graag MIXupdate lezer worden!