Tip: ‘freedom of speech’ als werknemer?

Deze week een tip naar aanleiding van een leuk artikel op Mashable.com over Social Media beleid voor werknemers in je organisatie.

Vaak gaat men in een organisatie van start met Social Media zonder na te denken over wie de platforms consistent en up-to-date houdt, dus ook zonder dat men iemand verantwoordelijk maakt voor Social Media binnen de organisatie. Met mijn klanten bepaal ik altijd de Social Media Strategie en een stappenplan. Vaak merk ik dat tijdens deze strategische gesprekken mensen schrikken en aangeven: “O, moeten we daar ook rekening mee houden”. De invulling van het uiteindelijke stappenplan is afhankelijk van het feit of de klant zelf haar social Media wil invullen of het wenst uit te besteden. Maar bij beide keuzes dient na gedacht te worden over het beleid. Als je als bedrijf zelf je Social Media verzorgd is het van belang een beleid af te spreken over wie de taak vervult? Vaak nemen bedrijven een stagiaire, de vraag is of dit altijd de huist keuze is! Zoals Mashable ook vermeld in het artikel, zijn hiermee al veel PR blunders gemaakt. Mijn voorkeur is om de social media activiteiten te beleggen bij een werknemer die je ‘brand’ goed kan bewaken. Wat lastiger is zijn de berichten die werknemers plaatsen op hun persoonlijke profiel. Hoe voorkom dat je eigen medewerkers zich negatief uitlaten over je bedrijf? ‘Freedom of speech’, zoals het in het Mashable artikel wordt genoemd. Als ik dit dan lees dan moet ik altijd denken “why kill the hand that feeds you?” Waarom is men niet trots op het bedrijf waarvoor men werkt, ook al is dat op de back-office?

Bij een van mijn klanten op Curaçao kwam ik nog een andere variant tegen, waarbij een werknemer op de site van haar werkgever posts plaatst, gericht aan een collega, die extreem joviaal bedoeld waren, geschreven in ‘de taal van de leeftijd’ van de werknemer. Maar dit is niet altijd de taal is van je doelgroep. Deze doelgroep zal dus de onderlinge communicatie van medewerkers niet begrijpen en verkeerd uitleggen. Bespreek dus met je medewerkers de ‘do’s en don’ts’. Het filmpje bij het artikel geeft perfect aan hoe om te gaan met Social Media beleid binnen je bedrijf en spreekt ook zeker medewerkers aan als je een boodschap wilt overbrengen.

Eigenlijk komt allemaal neer op ‘gezond verstand’! Zoals ik al vaker heb geschreven, bedenk altijd of je wat je NU schrijft over vijf jaar nog leuk vindt. En in dit geval, gericht aan een medewerker: wil je dan dat je toekomstige baas, waar jij solliciteert naar een hogere functie, leest dat jij je vijf jaar geleden, wel heel negatief hebt uitgelaten over je toenmalige werkgever?

Kortom maak de ‘do’s en don’ts’ bespreekbaar binnen je organisatie.

 Marketing & Content tips, nieuws, blogs en trainingen direct in je mailbox ontvangen? 

Ja, ik wil graag MIXupdate lezer worden!